online pharmacy reviews generic viagra cheapest viagra for sale uk viagra sales online uk venta de viagra generico en espana best pill splitter cialis generic cialis lowest price viagra buy online ireland generic cialis tadalafil free viagra sample pack canada donde comprar tadalafil generico en mexico kamagra uk free delivery cialis professional canadian pharmacy buy viagra buy cialis online india buying kamagra online forum cialis cheap online pharmacy taking kamagra through customs how much does a viagra prescription cost levitra prices costco cvs pharmacy cialis price cialis pills review does generic viagra from india work buy kamagra online uk cheap generic cialis cheap order cialis viagra online levitra prices comparison generic tadalafil vs cialis where can i buy cheap viagra in australia cheap viagra canada pharmacy viagra generico brasil comprar kamagra pills what are they cialis once a day cost uk buying viagra from canada safe cheap generic viagra co uk index best place to buy generic cialis online buy kamagra usa kamagra tablets uk can you buy cialis online in canada buy kamagra oral jelly usa generic viagra australia paypal venta viagra generica espana buy cheap kamagra oral jelly best place to get cialis online buy levitra online australia buy levitra canada buy viagra online australia paypal obat herbal cialis cheap kamagra london free cialis trial voucher buy kamagra direct from india buy kamagra jelly in london cialis generico farmacias similares cialis generico en mexico comprar where can i buy sildenafil online taking cialis with food buy kamagra fast delivery buy kamagra oral jelly australia female pink viagra wikipedia where can i get cialis cheap buy generic cialis 5mg cialis purchase uk kamagra fast 2 uk generic viagra for sale online order cialis online uk kamagra generika billig cialis prescription canada low cost generic levitra viagra australia cost levitra tablet price in india can you get viagra prescription from walk in clinic can i buy cialis online in canada does herbal cialis work comprare cialis generico online forum buy viagra online now kamagra online kaufen paypal viagra prices online cialis professional reviews cialis purchase online cialis online pharmacy canada generic cialis cheapest price generic cialis online india buy kamagra oral jelly online buying viagra online cialis price 5mg viagra generico espana precio can you get cialis in canada viagra price increase 2013 buying viagra online uk forum is cialis or viagra cheaper kamagra cheaper.net sildenafil citrate online uk is it safe to buy viagra online in canada sildenafil citrate tablets matrix-120 mg order levitra online generic kamagra usa purchase sildenafil online cipla generic viagra reviews viagra price per pill cvs buy cheap generic levitra viagra price walmart order kamagra online buy viagra cialis online uk where can i buy viagra over the counter in australia viagra generica opiniones kamagra online paypal how much does a cialis prescription cost viagra ukraine cheap viagra 100mg generic get generic viagra prescription online cheap generic cialis india buy brand cialis online canada levitra generico online italia viagra for sale atlanta kamagra jelly price thailand levitra female use how to buy real cialis online levitra pills look like viagra australia cheapest place to buy cialis cialis 5 mg film coated tablets cialis online sales cialis prices generic viagra india safe tadalafil professional wiki buy canadian cialis cialis buy australia purchase tadalafil cialis vs viagra free samples tadalafil tablets 40mg herbal viagra any side effects golden root herbal viagra review get viagra online uk cheap tadalafil generic buying viagra online in usa cialis pills for sale uk walmart drug price viagra http //www.kamagra.uk.com/ reviews can you get cialis for free order kamagra uk how to buy viagra online without kamagra uk website reviews cialis cheap generic viagra generico funciona igual generic viagra fruit soft tabs (sildenafil) 100mg buying levitra online canada order cialis from india buy viagra canada paypal buy cialis using paypal levitra pill description sildenafil sample Lubuk Petua Warisan » Menjaga Kesihatan Mata | Petua.org | Traditional practices of medicine and healthy life style


Menjaga Kesihatan Mata

Petua ni sesuai diamalkan sesiapa shj. terutama pelajar atau individu yg bekerja dlm bidang berkaitan komputer & internet. Tak kiralah anda seorang programer, pereka laman web, pereka grafik, usahawan internet, penulis blog dsb. Ataupun saja suka-suka menghabiskan masa berjam-jam di depan komputer misalnya main games, chatting, baca artikel di blog, cari info dsb.

Petua Menjaga Kesihatan Mata

1. Setiap kali mandi atau berwudhu’ (bagi muslim), pastikan jangan pejamkan mata semasa air melalui mata anda, sebaliknya kelip-kelipkan mata anda beberapa kali, biar air mandian itu mencuci mata anda. Memang mata kita akan terasa pedih sikit. Walaupun tiada kajian saintifik mengenai petua ni, tapi setelah mengamalkannya beberapa lama, alhamdulillah setakat ni mata saya belum rabun lagi biarpun berjam-jam di depan komputer.

2. Untuk menyegarkan mata yg letih atau rasa gatal-gatal akibat sakit mata, ambil beberapa helai daun sirih muda, basuh bersih-bersih. Ramas-ramaskan sampai lumat dan didihkan seketika. Tapis airnya dgn kain bersih ke dlm mangkuk dan biar hingga suam-suam kuku. Lepas tu rendamkan atau jiruskan terus pun boleh, pd mata anda sambil kelip-kelipkan mata berulang kali. Insya Allah mujarab.Tapi yang ni leceh sikit sebab sekarang ni susah nak cari daun sirih.

3. Amalkan senaman utk mata anda. Bukan badan je perlukan senaman, mata pun perlu bersenam juga. Caranya:

a. Pergi ke luar rumah, lihat satu objek berdekatan anda, kemudian beransur-ansur lihat pula objek yg lebih jauh, dan jauh, jauh lagi, sejauh-jauhnya la. Lepas tu balik semula beransur-ansur lihat objek yg berdekatan anda. Ulang proses ini beberapa kali sampai anda naik bosan atau naik menyampah…jangan sampai naik angin dah la ye. Dlm proses tadi sekiranya anda ternampak satu objek menarik(misalnya ada awek cun melintas) bolehlah fokuskan sekejap pd objek tu(kira senaman mata gak tu), tapi jangan tengok lama-lama ye, berdosa…hehe…dan mata anda juga berisiko utk terkena lontaran objek-objek berbahaya.

b. Gerakkan mata anda ke kanan semaksimum mungkin,berhenti sekejap, kemudian ke kiri, berhenti sekejap, seterusnya ke atas, bawah dan tengah (sampai mata naik juling), beransur-ansur lajukan proses ini.

c. Setelah 1-2 jam di depan komputer, berhenti sekejap, lihatlah objek-objek berwarna hijau di luar rumah anda, seperti pokok-pokok dsb, sesungguhnya warna hijau itu menenangkan & merehatkan mata anda. Tapi itu kalau siang, kalau malam camne pulak?? Itu senang jer, lawatlah blog saya ni selalu, ada banyak warna hijau di sini…kuikuikui terkena korang.

4. Amalkan makan makanan yg kaya dgn vitamin A & C- susu, sayur(terutama carrot & brokoli) dan buah2an (terutama aprikot & anggur) dsb.

5. Elakkan melihat benda-benda yg tak sepatutnya dilihat…terutamanya di internet ni macam-macam bahan yg boleh merosakkan mata & minda anda…hehe, faham-faham sendirilah ye.

Ok, setakat ni je, lain kali saya bagi petua lagi.

P/S: Petua-petua ni utk org yg belum rabun lagi, tapi yg dah sedia rabun tu tak dapat dipastikan keberkesanannya, bolehlah cuba2 kot…

Oleh ali@sihatsokmo

11 Comments »

  1. omarnorin said,

    October 4th, 2009 at 12:19 am

    hee…petua smua betul,tapi cara ajar tu klakar sangat.Aku baca pon gelak sampai kuar airmata…thank to buat aku gelak,da lamer x gelak camnie

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  2. dr ika said,

    October 16th, 2009 at 9:56 am

    tq share.. btw if sakit mata, silalah jumpa doctor sbb kalau pakai sireh n sapukan ke sluruh mata, kemunkinan besar utk kuman yg ada di mata makin merebak dan ini makin mempersulit sakit mata. utk mengelakkan jangkitan selalu basuh tangan sebelum n selepas pegang mata. n utk bateria mungkin berfungsi pakai sireh, tp kalau kena virus mungkin x berapa nk sesuai n takot makin parah, apatah lg air yg kita pakai x steril.

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  3. hill said,

    November 7th, 2009 at 11:03 pm

    emmm…sis2 plk ku bc petua ni… suma mmg btol..
    tapi aku ni ha… dah rabun dah… :-(

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  4. aidil said,

    December 2nd, 2009 at 12:16 pm

    tq,.,saya akan cuba mgamalkan apa yg tertulis di blog ini,.,

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  5. Marissa Chumell said,

    February 8th, 2010 at 10:08 am

    okey tp sy mampu buat exercise mata je coz mmg dah rabun gak..omputeh paham ke blog in malay ? comment yg 1st skali tu..

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  6. Petua Mata said,

    April 9th, 2010 at 9:52 pm

    [...] Menjaga Kesihatan Mata [...]

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  7. Jumat said,

    March 6th, 2011 at 11:47 am

    Memang x dinafikan dlm penjagaan mata ni memang sukar. Jika terlalu banyak kita mengambil berat tentang mata, penyakit mata selalu terjadi samada rabun dan sakit mata. Saya rasa mata rabun mungkin disebabkan keturunan.

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  8. salim puteh said,

    June 15th, 2011 at 10:08 pm

    mcm mana nak mengelak dari mata yg elergic makanan laut terutama sotong, udang, ketam , ayam dan yg sama waktu dengannya, mata anak saya apabila makan sume makanan tu mesti bengkak dan tak bleh buka mata, mata terasa pedih yg amat sangat, sya nk tanya adakan ubat untuk memenangkan sume perkara diatas dan petua2 untuk mengawal alahan2 tersebut, sekian wassalam.

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  9. ardasunkisz said,

    July 3rd, 2011 at 11:07 am

    salam , nak taye mcm mane nak menangani masaalah mata juling air , ? tolong arda :)

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  10. Asya Fendi said,

    August 15th, 2011 at 3:55 pm

    Hye Asya here! Mata sgt penting bagi Asya. Nak mata yang cantik? Makan carrot banyak2. pernah tgk arnab pakai cermin mata? Tak kan? Dan jgn tgk laptop atau tv tu dgn jarak yang dekat. Ini mama yanng pesan ^.^

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  11. raybanspec said,

    May 30th, 2012 at 11:28 am

    Asya Fendi. Bagus petua tu :-) hehe..

    Kaca Mata Boleh Mengakibatkan Kanser

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

RSS feed for comments on this post · TrackBack URL

Post a Comment

*