online pharmacy reviews generic viagra cheapest viagra for sale uk viagra sales online uk venta de viagra generico en espana best pill splitter cialis generic cialis lowest price viagra buy online ireland generic cialis tadalafil free viagra sample pack canada donde comprar tadalafil generico en mexico kamagra uk free delivery cialis professional canadian pharmacy buy viagra buy cialis online india buying kamagra online forum cialis cheap online pharmacy taking kamagra through customs how much does a viagra prescription cost levitra prices costco cvs pharmacy cialis price cialis pills review does generic viagra from india work buy kamagra online uk cheap generic cialis cheap order cialis viagra online levitra prices comparison generic tadalafil vs cialis where can i buy cheap viagra in australia cheap viagra canada pharmacy viagra generico brasil comprar kamagra pills what are they cialis once a day cost uk buying viagra from canada safe cheap generic viagra co uk index best place to buy generic cialis online buy kamagra usa kamagra tablets uk can you buy cialis online in canada buy kamagra oral jelly usa generic viagra australia paypal venta viagra generica espana buy cheap kamagra oral jelly best place to get cialis online buy levitra online australia buy levitra canada buy viagra online australia paypal obat herbal cialis cheap kamagra london free cialis trial voucher buy kamagra direct from india buy kamagra jelly in london cialis generico farmacias similares cialis generico en mexico comprar where can i buy sildenafil online taking cialis with food buy kamagra fast delivery buy kamagra oral jelly australia female pink viagra wikipedia where can i get cialis cheap buy generic cialis 5mg cialis purchase uk kamagra fast 2 uk generic viagra for sale online order cialis online uk kamagra generika billig cialis prescription canada low cost generic levitra viagra australia cost levitra tablet price in india can you get viagra prescription from walk in clinic can i buy cialis online in canada does herbal cialis work comprare cialis generico online forum buy viagra online now kamagra online kaufen paypal viagra prices online cialis professional reviews cialis purchase online cialis online pharmacy canada generic cialis cheapest price generic cialis online india buy kamagra oral jelly online buying viagra online cialis price 5mg viagra generico espana precio can you get cialis in canada viagra price increase 2013 buying viagra online uk forum is cialis or viagra cheaper kamagra cheaper.net sildenafil citrate online uk is it safe to buy viagra online in canada sildenafil citrate tablets matrix-120 mg order levitra online generic kamagra usa purchase sildenafil online cipla generic viagra reviews viagra price per pill cvs buy cheap generic levitra viagra price walmart order kamagra online buy viagra cialis online uk where can i buy viagra over the counter in australia viagra generica opiniones kamagra online paypal how much does a cialis prescription cost viagra ukraine cheap viagra 100mg generic get generic viagra prescription online cheap generic cialis india buy brand cialis online canada levitra generico online italia viagra for sale atlanta kamagra jelly price thailand levitra female use how to buy real cialis online levitra pills look like viagra australia cheapest place to buy cialis cialis 5 mg film coated tablets cialis online sales cialis prices generic viagra india safe tadalafil professional wiki buy canadian cialis cialis buy australia purchase tadalafil cialis vs viagra free samples tadalafil tablets 40mg herbal viagra any side effects golden root herbal viagra review get viagra online uk cheap tadalafil generic buying viagra online in usa cialis pills for sale uk walmart drug price viagra http //www.kamagra.uk.com/ reviews can you get cialis for free order kamagra uk how to buy viagra online without kamagra uk website reviews cialis cheap generic viagra generico funciona igual generic viagra fruit soft tabs (sildenafil) 100mg buying levitra online canada order cialis from india buy viagra canada paypal buy cialis using paypal levitra pill description sildenafil sample Lubuk Petua Warisan » Hilangkan Bisul | Petua.org | Traditional practices of medicine and healthy life style


Hilangkan Bisul

Sapukan kapur sirih ke atas bisul yang tumbuh. Amalkan setiap hari, nescaya bisul cepat sembuh.

103 Comments »

  1. baby cute said,

    August 2nd, 2008 at 5:48 pm

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    Poorly-rated. Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 6

  2. alwaysbisul said,

    August 20th, 2008 at 9:15 am

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    Poorly-rated. Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 6

  3. sakitnya bisul said,

    September 6th, 2008 at 8:31 pm

    Bisul da dekat 1 mnggu tak sembuh2 lg.Camna nak buat nie?Dia tumbuh kat tempat yg tak sepatutnya plak tue..

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 5 Thumb down 0

  4. mama said,

    September 16th, 2008 at 12:37 pm

    btol ke n boleh sembuh kalau letak kapur sirih?

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 2

  5. saloma said,

    January 13th, 2009 at 1:24 pm

    sy da 2x tumbuh bisul kt muka…cmne nk hlangkn parut nye…?????

    Like or Dislike : Thumb up 1 Thumb down 0

  6. saloma said,

    January 13th, 2009 at 1:25 pm

    npe bisul ske tumbuh kt muke sy?????

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  7. saloma said,

    January 13th, 2009 at 1:27 pm

    bunga rayer 2 nk kne tumbuk smpai lumat dlu ke? y ane kne cbe ny, kapur sirih ke bunga rayer?

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 2

  8. aToK said,

    February 19th, 2009 at 7:24 pm

    atok pki kapor xbaik pown…
    mcm ne ea?
    da tahap kronik da…
    smpi da xsanggup jalan…

    Like or Dislike : Thumb up 1 Thumb down 0

  9. sakit nih said,

    February 26th, 2009 at 6:55 pm

    cam mane nk ilangkan bisul ni?da pecah ckit tp x smua..letak kapur pun x bekesan..tlg sy bls cpt ckit..

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  10. pemandu teksi said,

    April 23rd, 2009 at 8:21 pm

    Sebaiknya jangan diganggu bisul tersebut dan biarkan bisul tu masak dulu sampai timbul matanya..Kemudian ambik botol kosong..bakar kertas di dalam nya..kemudian bila asap dah berkepul tekapkan muncung botol tersebut pada bisul tadi.l Biarkan asap tadi sedut nanah dan mata bisul tersebut. Proses ala bekam.! Bila dah selesai nanah tersebut disedut keluar, baru sapukan kapur sirih. Cepat baik..Saya masa kecik2 dulu kerap kena bisul dan inilah kaedah rawatannya..Alhamdulillah bila dah naik sek.menengah tak pernah kena lagi..!

    Hot debate. What do you think? Thumb up 4 Thumb down 6

  11. suha said,

    April 24th, 2009 at 6:40 pm

    aku kene bisul banyak, kat tempat tak sepatutnya pun ada.. langkah paling bijak.. jumpa la doc.. kene bedah

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  12. Muhammad said,

    October 2nd, 2009 at 11:27 pm

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    Poorly-rated. Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 5

  13. GADIS SEDIH said,

    November 17th, 2009 at 1:03 pm

    sy gadis br kn bisul….
    dkt muka plk tu, tiap2 mlm x dpt tdo dengut dkt tmpt bisul. mcm mn nk hilng kn bisul tnp ada parut dkt muka??? n adakah bisul akan tumbuh lg???sy prlu petua hlng kan bisul…….

    Like or Dislike : Thumb up 2 Thumb down 0

  14. ssssssssssss said,

    January 14th, 2010 at 9:50 pm

    kalo bisul d kepala mcmna nk kc hilang ek?

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  15. jebonbisul said,

    March 9th, 2010 at 10:36 pm

    bisul xpe baik cm ne nk wt?

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  16. azie said,

    April 14th, 2010 at 12:39 pm

    bisul mmg sakit …lepas jea azie bca kat ruangan nie mmg betul guna bedak sjuk bisul cepat pecah perghh lega trus.tp xthu la dya akn jd lg atau x……

    Like or Dislike : Thumb up 1 Thumb down 0

  17. student said,

    May 22nd, 2010 at 11:21 am

    bisul di lutut kaki saya makin byk r… camne nk ilangkan haa….
    arghhh!!

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  18. zakir said,

    June 5th, 2010 at 5:52 pm

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    Poorly-rated. Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 4

  19. Kuan said,

    July 29th, 2010 at 1:54 pm

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    Poorly-rated. Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 3

  20. kentang said,

    July 31st, 2010 at 8:30 pm

    aku pakai kapur sireh mmg cpt baik bisul tapi muka aku jadi tompok merah,tak guna betul malu aku nak kuar rumah

    Like or Dislike : Thumb up 2 Thumb down 2

  21. shafie said,

    September 12th, 2010 at 7:38 am

    bagus petua-petua nnie.. nanti saya cuba.. wife tengah kena bisul tu.. adus.. kesian dia….

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 1

  22. hdin said,

    October 27th, 2010 at 2:46 am

    aku selalu gak kena bisul, cuba guna pucuk bunga raya dan gula merah tumbuk lumat dan letak kat tempat bisul, cepat kecut…

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  23. lynn said,

    November 20th, 2010 at 3:14 pm

    aku baru kena bisul, then dh pecal bisul nye, aku baru sapu kapur sirih, cume tak pasti sapu di keliling atau di tempat bisul.. tlg jwb? cpt ckit..

    Like or Dislike : Thumb up 2 Thumb down 0

  24. bontot sakit ooi said,

    November 22nd, 2010 at 8:00 pm

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    Poorly-rated. Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 6

  25. lee chong said,

    December 20th, 2010 at 3:45 pm

    aku pun ada dalam lubang bontot…. jadi apa rawatan bagi membuangnya?? tolong aku pria dalam kesakitan .. tak tahan dowh nak duduk sakit gilerr :(

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 5 Thumb down 0

  26. oh ponggong said,

    January 3rd, 2011 at 4:59 am

    tidaaak!!! di perantawan nii mane laa ade bende2 yg korang sume cakap niii…so cane ak nak wat weh toloooong!!!

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  27. aq??? said,

    January 14th, 2011 at 4:08 pm

    weh kowank!!!aq de bisul kt celah kgkang aq r..skit sgt2..aq daa ltak bwang puting yg dtmbuk2..p xjd pape pn..nk uat cm ne??..owg ckap kne oprate..xkn aq nk swoh doktr tgok abis aq nye????mlu r aq..soo aq igt nk pecahkn bisul ny myself..n nk try petue2 kowank..p aq xde bhan2 yg sptutnye..n aq tkot bsol ny tmbuh kt tmpt2 len..lu member2 aq taw,mlu r aq..adoyyyy..cam ner ny??plzz3 tlong aq..lu spe yg leyh tlong mmg aq tabik r..plzzzzzzz..

    Like or Dislike : Thumb up 1 Thumb down 1

  28. bisul kepala said,

    January 19th, 2011 at 2:31 pm

    sy baru je kena bisul kat belakg kepala,macmna nak wat?sakit semacam je rasa,

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  29. AreDeq chizx.. said,

    January 27th, 2011 at 10:33 pm

    aku minah bisul..time mula2 nmpk anak bisul nk kuar boh bedak sejok dl..better bedak sejok gamat..so biler dh bparut kang xla truk sgt..bila kes dh nmpk mata bisul..kapo tu better letak sekeliling…jgn sapu kt mata dye skali..kang ngn mata2 dye kecut..biler dh kecut happy la..tp jgn tanya dye naik balik..hoho..xpown korang g kedai ubat herba cina..mintak rumput ape nth aku lupe nm dye..yg penting rumput tu untk bisul..ubt tu letak kt skeling bisul tu..kang dye isap2 darah+nanah..kne sapu la stiap kali nmpk dowg kluar..kang jangkitan kuman lak..utk kterangn lbey lanjut..tanya tokey tu..kekeke..

    Like or Dislike : Thumb up 2 Thumb down 0

  30. minah senget said,

    February 25th, 2011 at 8:37 pm

    ohhh tidak ,,
    bisol .
    chane nak bg bende neyh cepat surut eyh ?
    sakit terlampaw sgggt neyh ..
    dah lah bisol 2 wujud di tempat kat ngan lubang buntot ..
    sakitttttttt ~~

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 5 Thumb down 0

  31. bisulkatcela2...... said,

    March 8th, 2011 at 2:21 pm

    sebelum hsbnd pegi german cbok pulak bisul ni tumbuh. 1minggu tak bleh tdo. dah lah ngandung. lps seminggu bwa hspital isoknya doktor operate bru ringan ckit.la ni hari2 kana pegi dressing

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  32. ngoknget said,

    March 8th, 2011 at 4:10 pm

    wakakaka~~! lawak la.mcm2 hal psal bisul….ape2 pon pnyakit2 ni sume ujian dari ALLAH….bwk2 bersabar lah pada yg dah kene tuh..insyaallah akan sembuh jgak satu hari nanti…

    Like or Dislike : Thumb up 2 Thumb down 2

  33. bisul..o..bisul said,

    March 9th, 2011 at 1:53 pm

    bisul ni kalau dah tumbuh kat bontot tu nak duduk pun tak leh. asyik baring je dah lah tu tak bleh nak layah msti tdur nyering bila nak pusing sebelah kena angkat punggung tu tinggi2 supaya tak tersentuh kalau dah tersentuh punya lah sakit. apa tak sakit bisul ni tumbuh sebesar penumbuk

    Like or Dislike : Thumb up 1 Thumb down 0

  34. azry89 said,

    April 9th, 2011 at 8:17 pm

    assalamualaikum semua..sy nak kongsi jenis ubat yg hilangkan bisul ni.. cuba pegi kat kedai ubat cina, PLASTER CAP KATAK..dalam bungkusan KUNING.. cara nak gunakan senang je..layur dengan lighter, tampal kat tempat bisul tu..biarkan semalaman,semua nanah akan disedut keluar.. cuba tanya skali ubat bisul (cam antibiotik la) di kedai cina tu..

    Like or Dislike : Thumb up 3 Thumb down 2

  35. nur said,

    May 1st, 2011 at 8:56 pm

    plaster cap katak tu my sis guna ms kecik2.umur 5thn kot.mmg mnjadik!
    skg ni kaki nek rash merah2.byk.smpai nk diri statik pon xleh.then de 1 rash tu yg pling beso,keras kat dlm.abg ckp bisul.tol ke?huhuhu.sadis2…byk kottt…

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  36. harez said,

    May 18th, 2011 at 12:20 am

    salam,korg tlg aq.cmne nk pstikn tu bis0l ke x? Sakit sgt ni kt tmpt yg x sptutnye. Tolong weyh.. Aduhh. Nk kekiri sakit.nk kekanan skit. Ad0i.. Exam lg 2 minggu. Had0iii
    Mne stu ptut aq buat?
    Bunge raye@sirih@antibiotik@botol? Mne ptut dipilih. Hrp2 ada yg membntu!

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 2

  37. aduhh said,

    May 28th, 2011 at 10:15 pm

    awww…skit btl la bisul kat dalam idung ne…bt aq x ceria spnjg msa…

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  38. elie said,

    June 8th, 2011 at 12:27 am

    sng jer nk rawat bisul ne..perah limau purut_kapur sireh…pas2 sebatikn dier..n sapui d bisul..lme2 bisul akn surut..insylh..Selamat mencuba…

    Like or Dislike : Thumb up 3 Thumb down 2

  39. wering said,

    June 13th, 2011 at 3:55 pm

    aku pun kena bisul kat tempat yg tak sepatutnya..suami plak asyik kata “picit jer”..ehhhh dia ingat tak sakit ker…

    Like or Dislike : Thumb up 2 Thumb down 0

  40. wering said,

    June 13th, 2011 at 3:56 pm

    aku pun kena bisul kat temapttak sepatutnya..suami plak kata”picit jer” ..ehhhh dia ingat tak sakit ker

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 1

  41. wan said,

    July 11th, 2011 at 10:49 am

    aku kena bisul kat perut. mcm mana nak buat ha? anibaldi ken help me?

    Like or Dislike : Thumb up 2 Thumb down 0

  42. linda said,

    July 28th, 2011 at 3:24 pm

    ank sy kena bisol di kepala..mcm mane nak hilang kan eh..cian die asyik nangis2 je..

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  43. adQ kEcik said,

    July 29th, 2011 at 10:03 am

    adq knE kat daDa ~ x tahu nie bisoL kEw x . bab dah kne sejak darjah4 . sekarang dah form 3 . setiap bulan . bisol nye naek . sakit . nak blajar pon susah . sebab . dye bagi effect dekat saraf . mcam mne nak baik eyk . ):

    Like or Dislike : Thumb up 1 Thumb down 2

  44. ulie said,

    September 4th, 2011 at 12:30 am

    ak x than gler ngn bisul yg baru nak naik ni..ade sape2 bole tlong x,nk jalan pn x bole..exam lagi 3 ari

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  45. bro sazu said,

    September 13th, 2011 at 4:01 pm

    Assalamualaikum dan salam 1 malaysia…

    Aku pun kena bisul ni juga…betul2 atas tmpt alat sulit…pastu aku bw g klinik,dia suh mencekik antibiotik dan ubat alahan..pastu…aku geram sangat sbb sakit xhilang2..aku pun beli PLASTER CAP KATAK…aku xtau lagi apa resultnya.tp rs pedih2 sikit bila pakainya…

    Like or Dislike : Thumb up 1 Thumb down 2

  46. Vianney said,

    September 19th, 2011 at 10:30 am

    Uik korank..sy pn 1st tme dpt bisul ne mmg xdpt tdo mlm sakit banget..ya cara apa lg yg bisa hilangkn sakit bisul ne..aduiiii…

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  47. mama zura said,

    September 28th, 2011 at 9:34 am

    masalah bisul..anak sya umur 1 tahun 3 bulan ada bisul kt perut dia..plater cap katak tu boleh ke guna tuk budak kecik ni..sakit x…

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  48. Budakmentah said,

    October 9th, 2011 at 7:09 am

    Kalau biar je boleh tak? Ada kesan sampingan ke kalau biar je. Nnt die surut sendiri kan?

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  49. Wanitabisul said,

    October 11th, 2011 at 3:53 pm

    sudah 2 kali bisul niy tumbuh kat buntut saya ,
    na duduk pun susah . sakitnya ta terkata lha ,
    macam mane na hilangkan niyy :( ???

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  50. Razal said,

    October 14th, 2011 at 10:22 am

    Bisul nie mana¬≤ pun kene buang baru sembuh . aku dulu siap buang pakai pisau, kasi bedah sikit lepas tu bekam nasim baik ada beli alat bekam kat pasar malam…tapi sakit dia sampai 2 batang pencil gigit nak patah tahan sakit.

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  51. MeQue said,

    October 14th, 2011 at 11:20 pm

    Saya baru kena bisul kat dagu bawah bibir, sakit memang x dpt di bayang, hanya Tuhan yg mengetahui…..dulu masa sek dah kena. Ubatkan dgn ‘Bunga Rumput’ boley didapati di kedai ubat cina or India. Ambil dlm 3 cubit, Rendam atau campurkan dgn air dlm quanti yg sgt sedikit air, kemudian lekatkan di tempat luka atau bisul tuh. Bunga rumput yg seperti lendir akan menyedut nanah bisul sehingga mata bisul yg bernanah itu kluar semua. Tidak perlu picit kerana dikhuatiri urat akan membengkak di kawasan bisul pula..tetapi yg penting tidak terasa kesakitan bernanah itu!! Setelah punat nanah terkluar…harga pon murah, pegi klinik dah tentu kena operate….save budget!! Shud hv this at home….good Luck!! InsyaAllah

    Like or Dislike : Thumb up 1 Thumb down 0

  52. D ana said,

    November 21st, 2011 at 7:59 pm

    Salam..anak sy br 10 bln ni & skrg ni sdg naik bisul kat bontot dia. 3 mggu lps dia kn operate..cian sgt. Yg skt nye kn dressing & cuci hari2 tu. Dah la baby, tiap kali dressing, mesti dia nangis skt sgt. Sbb kain kasa tu akan di sumbat dlm luka yg dlm tu. Klu kita org tua ni pon mesti menjerit skt. Tp di sbbkan bisul tu kat area baby berak, so najis mesti akan terkena luka tu. Smp skrg ada g nanah & g jmp doctor g, dia nk operate buang g.. Tp sy xrela sbb xnak bby skt g n kn msk wad bagai. Bg sy better ltk ubat2 kg jer & g matikan bisul tu. Mmg terbukti cpt baik n xnaik g… Kali ni sy nk blk kg n g berubat traditional plak.semua ni dugaan…setiap kali anak sakit, sy akan menangis….

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  53. leeyza said,

    November 30th, 2011 at 12:42 pm

    knpe bisul leh tumbuh ek??????????

    Like or Dislike : Thumb up 1 Thumb down 0

  54. ien said,

    December 20th, 2011 at 10:48 pm

    sgt saket woo…da 4 kali tmbuh bisul…yg 1st n 2nd time 2 smpi ade parut…timbul lak 2 parut nyer….malu je ble hubby thu…huh….ni tmbuh lg kat ketiak….blm nk ltk pape,da pecah…nnti jd kesan balik….huh…
    camner ni…nk cari kapur dgn daun bunga raye…?daun bunga raye 2 nk pucuk dye ke?

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  55. MrBru said,

    December 31st, 2011 at 8:13 pm

    letak lintah je kat tempat bisul tu…dia sedut darah kotor….try dlu.

    Like or Dislike : Thumb up 1 Thumb down 0

  56. amirul said,

    January 28th, 2012 at 10:08 pm

    macam mane boleh tumbuh bisul????

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  57. adil dan saksama said,

    January 29th, 2012 at 12:41 pm

    Bisul da dekat 1 mnggu tak sembuh2 lg.Camna nak buat nie?Dia tumbuh kat tempat yg tak sepatutnya plak tue..

    die ni same mcm aku :)
    tak sanggup aku nak jalan dahh ….huk3 :(

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  58. sakit giler said,

    January 30th, 2012 at 8:23 pm

    dh pki kapur sirih..tp agak2 bile boleh hilang kalau pki kapur sirih?

    Like or Dislike : Thumb up 1 Thumb down 0

  59. kes berat said,

    February 2nd, 2012 at 2:00 am

    masuk ari ni dah 3 ari xkje…..
    duduk xleh jalan xleh..ape pn takleh…
    ni baruje pecahkan sendiri….banyaknye nanah…nak pitam pn ad tngok
    sebab kluo nanah+darah ckit2….normal ke ni aek?
    habis toilet paper 1 roll :(

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  60. zul said,

    February 22nd, 2012 at 9:35 am

    bisul dh 2 hri tmbuh kt pnggung blh kri, bln lps blh knan tp cpt surut n xpcit pe pn. ingt dh ok. rpanya akar dia kot mryap p blh kri plk…mcm gnung brapi…aktif lg…aduussss

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  61. pedro said,

    February 27th, 2012 at 9:13 am

    problem solved, kawan-kawan.. aku tumbuk BAWANG PUTIH, pastu lekat kat bisul besar tu, then letak paper selotape, supaya bawang putih tak jatuh..
    Dua malam aku letak bawang putih (sehingga bawang putih kering)..
    Lepas tu, bisul macam dah mengecut,sakit pun berkurang..
    amik jarum, cucuk dan buat lubang, nanah dan darah kotor senang nak keluar dari sebelumnya,.. standby je tissue banyak2.. good luck, InsyaAllah berjaya.. mula2 jangan lupa bismillah.. so long, bebeyh..

    Like or Dislike : Thumb up 2 Thumb down 0

  62. pedro said,

    February 27th, 2012 at 9:14 am

    KEJAP!! sebelum letak paper selotape, letak tissue dulu.. sory, lupa nk bgtau..

    Like or Dislike : Thumb up 1 Thumb down 1

  63. yuyu said,

    March 19th, 2012 at 1:35 pm

    punggung saya kerap kali ditumbuhi bisul…bagaimana mengatasinya dan bagaimana menghilangkan parutnya?????

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  64. afifah ali said,

    March 20th, 2012 at 4:46 pm

    eeerrmm mmg cakit ,,,

    Like or Dislike : Thumb up 1 Thumb down 0

  65. ira shafira said,

    March 24th, 2012 at 2:59 pm

    pki bunga rumput…bisul trjadi mgkin sbb sluaran darah trsumbat dan darah kotor..mgkin.

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  66. zahida said,

    March 25th, 2012 at 7:30 am

    aku tengah kena bisol buta dat jubor, nak kentut sakit nak berak pun lagi sakit
    makan ubat kecut tak jadi mkn ubt thn sakit tak jadi ubat sapu pun tak jadi……dah seminggu aku mnderita.

    sakit nya…nak bergerak pun x leh

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  67. manz said,

    March 26th, 2012 at 12:15 pm

    Zahida, sama la aku pun tgh kena ni kat tempat situ gak tapi tepi sket tak lah tepat…dah seminggu lebih…macam mana ek..

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  68. zairol said,

    March 30th, 2012 at 11:56 pm

    aku kn bisul btl2 celah lubng berak..ohhh seksanye…sape lh tlg bg ubt plng mujarab,,

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  69. azrinren said,

    April 7th, 2012 at 8:11 am

    baru gua tahi, bisu memang menyeksakan…

    Like or Dislike : Thumb up 2 Thumb down 0

  70. zue said,

    April 7th, 2012 at 8:14 am

    hemm….sape leh tolong aq…aq ad bisul kat permukaan tututut…………..aq jalan pon dah kangkang…malu……dah tige ari ni…..tlg weh…..mak aq ckp letak kunyit pon bole baek….

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  71. mie said,

    April 11th, 2012 at 5:37 pm

    ada bisul sebesar duit 50sen lama kat kepala..arghhhhh malu beb..kawasan skekitar tu jadi botak..baru try letak bawang putih..kesannya bisul jd kecut dan lembik.tp ada lagi ni..dah nk kecut,baru leh tebukk guna pisau

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  72. ani said,

    May 3rd, 2012 at 7:03 am

    petua orang tua, mandi dengan air daun peria supaya bisul tak berulang.

    Like or Dislike : Thumb up 1 Thumb down 0

  73. jadin said,

    May 14th, 2012 at 3:59 am

    Bisul kalau kat bontot yg berulang2 tak baik2 kena di operate,klu tidak habis satu bontot dia merebak,membesar,baik sini,sana kena,bawah kulit tu sebenarnya dah ada kawasan luas dah bisul tu buat,saya sendiri pernah kena

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  74. seli said,

    May 23rd, 2012 at 12:21 pm

    aku naik bisul kat punggung,seksa Tuhan je tau,aku x thn sgt gi hospital pastu kena operate,lega rsnye,tp yg ngeri ms nk cuci sakitnya mcm nk pengsan d btnya,ye lah dia korek lubang bisul utk cuci,aduh…..x thn..

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  75. AdiePUFF said,

    June 16th, 2012 at 11:31 am

    tq’s sebab bagi petua orang yang bebisul cana mau heal, tapi bab yang korang tanya tang mana pun kena bisul tuh… caranya tetap sama jak pun just yang kita patut tau yang paling berkeras cepat mudah, dan terpantas di dunia… kalau yang ada bisul dekat bontot tu bukan bisul dah buasit bagus bagi makan jin ja hehhe

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 1

  76. AdiePUFF said,

    June 16th, 2012 at 11:47 am

    bisul tumbuh disebabkan kita kurang jaga kebersihan… so jan lupa jaga kebersihan agar tidak ada bakteria yang kotor berbentuk kudis.. kemudian disebabkan aktiviti menyentuh bakteri yang kotor pada badan terutama kawasan yang luka… akan menyebabkan bakteria masuk kedalam dan sebati dengan darah, lalu menjadi darah kotor… dan makan pada hari lain ia akan membentuk bisul…

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  77. Lan said,

    July 2nd, 2012 at 2:38 pm

    gune jer dettol..seminggu baik la tu..

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  78. mat rapi said,

    July 23rd, 2012 at 4:09 pm

    cube g kedai ubat cina tanye kt dia plaster utk bisol,plaster cap katak name nye…sbelum dipakai 2 kne bakar@salai dulu supaye ubat nye cair…selepas itu bru lah ditampal pd bisol 2…insyaallah 2hari dpt rase kesan nye…plaster 2 menyedut mata bisol tu….

    Like or Dislike : Thumb up 2 Thumb down 1

  79. DeadlySoulz said,

    July 31st, 2012 at 4:48 pm

    hm.. dh pegi kedai herba cina dh pkai bape ari dh.. tak jadi ape2 pon -.- cam nk ambik pisau koyakkan je kulit bisul ni..

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  80. farid said,

    August 15th, 2012 at 1:33 am

    letak kapur atau bedak sejuk insyaAllah ok..amaran:JANGAN PICIT BISUL 2., NANAH 2 tetap akan ada selagi bisul xbetul2 masak..biarkan aja dia masak,,,akan pecah dengan sendiri,,,aku tengah kene nie, alhamdulillah dah pecah n mule mngecut, letak kapur and ubat sapu Dr bagi.

    Like or Dislike : Thumb up 1 Thumb down 0

  81. an said,

    August 23rd, 2012 at 2:57 am

    azab yag amat kalau kena bisul nih
    aku sekarang kena lah
    nak kerja susah betul berair
    dah operate di klang
    dr korek lobang
    tp still ada lg
    tak kan nak bedah ;agi
    ada cdngan takkk

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  82. taiping gurlz said,

    August 24th, 2012 at 4:31 pm

    mcm mne nak kcutkn bisul dlm mta….
    sec0nd tyme da bisul kt dalam mata
    tak0ttttt

    Like or Dislike : Thumb up 1 Thumb down 0

  83. taiping gurlz said,

    August 24th, 2012 at 4:32 pm

    plzzzzz sape ade petua yg bguzz takkkkk

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  84. Megat Terawih said,

    August 26th, 2012 at 7:28 pm

    Aku kena bisul baru seminggu, aku beli ubat kat kedai cina. Dia bagi biji kuang. Campur ngan air n sapu kat bisul tp jgn tutup mata bisul. Herb ni mcm telur katak dia akan serap haba bisul n bagi kecut cepat bisul ni.n xkan kuar nanahnya. Lepas letak keliling bisul dia akan melekat cam gam.. Selepas 5 jam boleh bukak. Tgk perubahannya..

    Like or Dislike : Thumb up 2 Thumb down 0

  85. Mohamed said,

    September 23rd, 2012 at 8:51 pm

    Salam, aku pun pernah kerap kena bisul masa kecik umur dalam 10 tahun, kerap selalu kena kat belah dalam paha kaki, selalu aku tunggu bisul masak pastu aku nanti projek picit sampai keluar semua nanah dan air bisa. Tapi ada satu kes aku kena bisul, masa tunggu bisul masak, aku terkena kejutan elektrik masa nak cucuk wayar radio, malam lepas kena elektrik tu aku tengok bisul aku terus masak, aku pcit jer terus keluar nanah hijau, orang kata tu ibu bisul lar, lepas kes tu sampai sekarang aku dah tak pernah kena bisul. aku tak tau mungkin ibu bisul hijau tu keluar ke atau apa ke, tapi itu la, last aku ingat aku kena bisul. nak cuba hati-hati yer…jangan main main letrik shock ni.

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  86. slalu kene bisul said,

    September 30th, 2012 at 12:14 am

    bisul nie tumbuh sebab darah kotor… dulu penah kene bisul dekat blakang telinga.. mula2 tampal benda2 n ubat2 kampung, tp x menjadi.. pastu jumpa doktor, doktor sedut pakai picagari.. tp nanah x habis kuar.. last2 doktor suh operate… once doktor tu belah je, sgala2 kesakitan hilang serta merta… fuh… lega… dressing pon x rasa sgt… mmg x rasa la… so jgn takut g jumpa doktor, sebelum ianya merebak… series.. mmg x sakit…

    Like or Dislike : Thumb up 2 Thumb down 0

  87. alin said,

    October 9th, 2012 at 5:24 pm

    saye de pengalaman kene bisul…jalan terbaiknye operate bagi buang nanah tu sume dulu sebelum ia membentuk fistula….klu fistula tu ujud nanti lagi teruk jadinye..ade yg tahap kronik…so jumpe dokter bagi belah sikit buang nanah tu baru sapu dgn beras,daun kele dan pucuk keledek yg ditumbuk….pupuk kat tempat operate tuh..insyaallah dgn izin tuhan dia akan sembuh.lin 3 kali jugak la operate sbb nanah tu dah besar…sakitttt woooo time dressingg,tapi untuk sembuhkan diri tahan la ye.bawak2 bertabah..selamat mencuba dan tabahkan diri utk operate…

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  88. i hate you bisul said,

    October 20th, 2012 at 9:09 pm

    dah beli plaster cap katak,tapi mcm mana nak pakai..tak lekat pun?

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  89. dyana said,

    November 13th, 2012 at 11:51 am

    aku kena bisul dkt belakang…pas tu kulit sekitar bisul tu lak jangkitan kuman sb kerap picit bisul tu….last2 aku gak yg menderita siang malam tak leh baring….sakit wooo….kdng2 tu aku TERmeraung gak bila nak tido sb tak leh nak baring…sal baring, Tuhan jer tau dia nyer berdenyut tu…rasa gelap dunia ni….meniarap lg ler tak pandai….rasa semput…..sekarang ni doktor bg antibiotik…dgn ubat bengkak dan tahan sakit….nak bedah ?? Takuttt…..

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  90. damn bisul kena lagi said,

    December 4th, 2012 at 11:07 am

    salam , aku selalu kena bisul tak tahan lah , ada petua yg berkesan tak..

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  91. Kaide said,

    December 28th, 2012 at 10:17 pm

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    Poorly-rated. Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 5

  92. Saya said,

    February 3rd, 2013 at 10:39 pm

    Salam. Saya 2 minggu lalu kena bisul. banyak pulak tue kat muka, pipi kanan kiri dan dahi. sampai 4 ke 9 ketul. adus! sakit gila. then sekarang da okay. tapi banyak bekas merah kat muka nie. Nie 1st time tumbuh. entah la kenapa.

    Siapa tahu cara hilangkan bekas ne?
    p/s : sekarang nie tengah pakai bedak sejuk. beras+kunyit . harap2 okay la nanti. in shaa Allah.

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  93. bisul oo bisul.. said,

    February 15th, 2013 at 8:53 pm

    Penawar Bisul

    Dalam mengubati penyakit ini, ara tanah (Ephorbia Hirta), bawang putih (Allium Satium), keledek (Ipomoea Batatas) dan sidaguri digunakan. Ramuan tersebut hendaklah dilumat-lumatkan terlebih dahulu dan kemudian dicampur dengan kuning telur. Cara merawatnya adalah dengan menyapu keliling bisul tersebut. Elakkan daripada menyapu kebahagian mata bisul tersebut.

    1.Kapur baik untuk menyembuhkan bisul, caranya ialah dengan menyapukan sedikit kapur sirih kepada bahagian bisul tadi disekelilingnya, nescaya dalam masa dua hari bisul tadi akan segera mengering.

    2.Tumbuk bawang putih hingga hancur. Sapukan bawang putih ditempat yang kena bisul dan balutkan supaya bawang putih tidak jatuh. Lakukan beberapa kali hingga bisul itu hilang. Ambillah 1 siung bawang putih lalu pecahkan (jangan diiris menggunakan pisau), kemudian oleskan pada bagian munculnya bisul. Rasanya memang perih namun obat ini manjur untuk menghilangkan bisul atau bintitan.

    3.Tumbuk beberapa tangkai pucuk daun semalu hingga lumat. Tampalkan pada keliling bisul. Biarkan sehingga ia kering. Amalkan selalu sehingga bisul itu sembuh.

    4.Rendam segenggam beras dan beberapa ketul kunyit hidup dengan air sejuk. Kemudian tumbuk hingga hancur. Letakkan pada bisul sehingga ia kering.

    5.Asah kulit buah delima yang basah. Campurkan dengan daun lidah buaya. Sapukan pada permukaan bisul.

    6.Tampalkan ubi keledek yang telah ditumbuk pada bisul.

    7.Asahkan kulit mempelam pada pasu dan sapukan pada bisul.

    8.Tampalkan bawang merah yang telah ditumbuk.

    9.Jika bisul diperingkat serius tampalkan bunga rumput (terdapat di kedaikedai India atau India-Muslim).

    10.Daun ati-ati dilumatkan terlebih dahulu sebelum ditampal di sekeliling tempat yang ditumbuhi bisul. daun tersebut kemudian dibalut dengan kain dan dibiarkan sehingga kering dan mengeras. Langkah tersebut diulang sehingga bisul masak dan pecah sendiri. Selain mengurangkan sakit akibat denyutan, daun lumat yang ditampal membantu memecahkan bisul dengan sendiri apabila ia sudah kering dan keras

    11.telan 1 biji buah kadak hacing (warna kuning) yg biasanya tumbuh diladang getah, akan sembuh selamanya.

    12.Ambil kepala ikan keli (lele) kemudian bakar hingga hangus dan tumbuk hingga hancur, campurkan dgn air pinang atau minyak kelapa (minyak benar) lalu dilumurkan kebahagian kepala bisul yg sakit itu.

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 0

  94. mia said,

    February 17th, 2013 at 12:25 am

    kerap sgt aku kena bisul nie…mcm dh aku cuba ada yg kata taruh kapur ada yg kata taruh ubat gigi tapi yang peliknye kenapa dia kerap sgt jadi…pada tempat yg sama pulak tu….skrg pn tengah kena…apa yang harus aku lakukan… :( :(

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  95. Ziela said,

    April 23rd, 2013 at 12:45 pm

    Ank sya umur 1thn 10bln.kna bisul kt kpla n kt punggung…ade cra x mcm mne nk sembuhkn..ksian x leh nk tdo..kt pnggg smpai bgkk..asyik nangis je…kkak dia umur 4 thun,kna bisul kt btg hidung…tlg bg petua yg plg mjrap….please….

    Like or Dislike : Thumb up 1 Thumb down 0

  96. bobo said,

    April 25th, 2013 at 11:08 am

    aku pom kena bisul.. dah 4 hari.. kat ateh telo pulak tu.. aduhh… kanan kiri x kena… jalan.. duduk pom sakit….

    Like or Dislike : Thumb up 1 Thumb down 0

  97. Nita Zainal said,

    May 29th, 2013 at 1:22 pm

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    Poorly-rated. Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 4

  98. BLOGGER SOLUTIONS said,

    July 25th, 2013 at 12:29 am

    Terima kasih atas informasinya sangat bermanfaat sekali bagi saya
    salam blogger dari gustilubis.blogspot.com
    kunjungi blog saya jika ada waktu ya
    thanks

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  99. azmanjb said,

    July 28th, 2013 at 12:24 am

    kata org tua,,,petua nya mudah,,bisul ni ubatnya,,,tahi hidung,,,jangan gelak pulak…kt muka ke,,,mana2 tempt,tapi masalahnya,,,tahi hidung sendiri sikit,,,nak mintk sape ek…memang mujarap.

    Like or Dislike : Thumb up 1 Thumb down 0

  100. Anonymous said,

    October 10th, 2013 at 2:46 pm

    Aku pun ada bisul kat blakang bdan.. sakittttttt huhu.. tggu nak operate

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  101. aku said,

    January 7th, 2014 at 2:14 pm

    dh 6 bln kena bisol,ingatkan buasir…pi klinik ckp kat dr buasir,doktor angguk dan agree dgn akukata buasir…hampir 6 bln mkn ubat uasir dan ubt thn sakit sbb kekdang tu bengkak.nak jd cerita awal 11 /12 bengkak menjadi dan terus pecah dan bernanah..cis rupanya bisol bkn buasir…pi farmasi ,dia bg antibiotik dgn ubat sapu mucipin.pi klinik jumpa dr doa bg antibiotoik dan ubat sapu…dh 2 x pi…mls nak pi ,,beli ubat sapu fucidin rm 20 dan ubat antibiotik duopharma rm20 x 10 biji…ada 4 bisol…one by one pecah..la ni yg ke last..so nak tgk ada lg tak selepas ni…masa menaip ni nanh bisul terus melelh…huhuhu…..

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 1

  102. tention said,

    April 24th, 2014 at 9:39 am

    yg plaster cap katak tuh tade jual at farmasi ke??coz at cini tade kdai ubat cine or india…

    Like or Dislike : Thumb up 1 Thumb down 0

  103. tention said,

    April 24th, 2014 at 9:58 am

    yg plaster cap katak tu tade jual at farmasi ke??sbb at cini tade kdai cine or india,,,,

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

RSS feed for comments on this post · TrackBack URL

Post a Comment

*