online pharmacy reviews generic viagra cheapest viagra for sale uk viagra sales online uk venta de viagra generico en espana best pill splitter cialis generic cialis lowest price viagra buy online ireland generic cialis tadalafil free viagra sample pack canada donde comprar tadalafil generico en mexico kamagra uk free delivery cialis professional canadian pharmacy buy viagra buy cialis online india buying kamagra online forum cialis cheap online pharmacy taking kamagra through customs how much does a viagra prescription cost levitra prices costco cvs pharmacy cialis price cialis pills review does generic viagra from india work buy kamagra online uk cheap generic cialis cheap order cialis viagra online levitra prices comparison generic tadalafil vs cialis where can i buy cheap viagra in australia cheap viagra canada pharmacy viagra generico brasil comprar kamagra pills what are they cialis once a day cost uk buying viagra from canada safe cheap generic viagra co uk index best place to buy generic cialis online buy kamagra usa kamagra tablets uk can you buy cialis online in canada buy kamagra oral jelly usa generic viagra australia paypal venta viagra generica espana buy cheap kamagra oral jelly best place to get cialis online buy levitra online australia buy levitra canada buy viagra online australia paypal obat herbal cialis cheap kamagra london free cialis trial voucher buy kamagra direct from india buy kamagra jelly in london cialis generico farmacias similares cialis generico en mexico comprar where can i buy sildenafil online taking cialis with food buy kamagra fast delivery buy kamagra oral jelly australia female pink viagra wikipedia where can i get cialis cheap buy generic cialis 5mg cialis purchase uk kamagra fast 2 uk generic viagra for sale online order cialis online uk kamagra generika billig cialis prescription canada low cost generic levitra viagra australia cost levitra tablet price in india can you get viagra prescription from walk in clinic can i buy cialis online in canada does herbal cialis work comprare cialis generico online forum buy viagra online now kamagra online kaufen paypal viagra prices online cialis professional reviews cialis purchase online cialis online pharmacy canada generic cialis cheapest price generic cialis online india buy kamagra oral jelly online buying viagra online cialis price 5mg viagra generico espana precio can you get cialis in canada viagra price increase 2013 buying viagra online uk forum is cialis or viagra cheaper kamagra cheaper.net sildenafil citrate online uk is it safe to buy viagra online in canada sildenafil citrate tablets matrix-120 mg order levitra online generic kamagra usa purchase sildenafil online cipla generic viagra reviews viagra price per pill cvs buy cheap generic levitra viagra price walmart order kamagra online buy viagra cialis online uk where can i buy viagra over the counter in australia viagra generica opiniones kamagra online paypal how much does a cialis prescription cost viagra ukraine cheap viagra 100mg generic get generic viagra prescription online cheap generic cialis india buy brand cialis online canada levitra generico online italia viagra for sale atlanta kamagra jelly price thailand levitra female use how to buy real cialis online levitra pills look like viagra australia cheapest place to buy cialis cialis 5 mg film coated tablets cialis online sales cialis prices generic viagra india safe tadalafil professional wiki buy canadian cialis cialis buy australia purchase tadalafil cialis vs viagra free samples tadalafil tablets 40mg herbal viagra any side effects golden root herbal viagra review get viagra online uk cheap tadalafil generic buying viagra online in usa cialis pills for sale uk walmart drug price viagra http //www.kamagra.uk.com/ reviews can you get cialis for free order kamagra uk how to buy viagra online without kamagra uk website reviews cialis cheap generic viagra generico funciona igual generic viagra fruit soft tabs (sildenafil) 100mg buying levitra online canada order cialis from india buy viagra canada paypal buy cialis using paypal levitra pill description sildenafil sample Lubuk Petua Warisan » Cara-cara Melayan Suami | Petua.org | Traditional practices of medicine and healthy life style


Cara-cara Melayan Suami

Kehadiran suami di rumah merupakan satu rahmat kepada setiap isteri. Hanya isteri-isteri yang menderhakai suami sahaja menganggap kepulangannya suatu yang dibenci kerana dibebani dengan berbagai kerja dan tanggungjawab. Amat malang sekali jika ramai lagi isteri-isteri yang masih bersikap sedemikian.Hilanglah matlamat perkahwinan di mana isteri sebagai penenang dan penyeri rumahtangga. Di bawah ini dinyatakan cara-cara berhadapan dengan suami.

1. Semasa suami bercakap hendaklah isteri diam mendengarnya dan jangan suka menyampuk atau memotong cakapnya.

2. Bila suami marah hendaklah isteri mendiamkan diri,jangan suka menjawab. Sikap suka menjawab, bertekak dan menegakkan kebenaran sendiri akan menambahkan lagi kemarahan suami. Jangan terkejut jika suami angkat kaki meninggalkan rumah berhari-hari atau tidak mahu bertegur sapa dengan anda sebagai denda di atas
kedegilan anda sebagai isteri. Sebaliknya, kalau suami kembali ke rumah jangan disambung atau diulang-ulangi cerita lama. Sambutlah suami dengan senyuman kasih sayang dan bersegeralah meminta maaf. Jangan kita tunggu suami meminta maaf dengan isteri, jatuhlah martabat keegoannya selaku seorang lelaki.

3. Kadang-kadang si suami sengaja suka mengusik isterinya. Bila dia menyakiti hati isteri hendaklah banyak bersabar, jangan cepat merajuk. Merajuk adalah sifat orang yang tidak matang dan seperti perangai keanak-anakan. Cuba kita perhatikan perangai kanak-kanak, mereka akan cepat menjerit bila ada sesuatu yang tidak kena tambahan pula kalau yang menegurnya itu ibunya sendiri. Sengaja
dihentak-hentakkan kaki meraung sekuat hati meminta simpati dari ibunya.

4. Bila kuku, misai dan janggutnya panjang hendaklah segera dipotongkan (jika panjang janggutnya lebih dari segenggam). Pilihlah hari-hari yang terbaik iaitu hari Isnin, Khamis dan Jumaat.

5. Jika dia berhajat sesuatu hendaklah isteri cepat bertindak. Bangun segera bila disuruh. Jangan melengah-lengahkan kemahuannya supaya tidak mencetuskan kemarahan atau rasa tersinggung di hatinya. Jangan isteri buat acuh tak acuh, hatinya akan kecewa dan menandakan isteri sudah tidak taat padanya.

6. Hendaklah memasak mengikut kesukaan suami bukannya ikut selera isteri. Kalau suami suka makan gulai kari atau masak lemak cili api, janganlah kita masak lauk asam pedas atau ikan goreng. Suami akan gembira bila seleranya ditepati. Janganlah pula ikan yang menjadi mangsa, diketuk lengkang-lengkung hingga hancur kerana
meradangkan sikap suami yang mahu lauk tersebut dimasak mengikut seleranya sedangkan isteri tidak menggemarinya.

7. Apabila pakaian suami koyak atau tercabut butangnya hendaklah segera dijahit. Jahitlah dengan secantik yang boleh supaya pakaian itu kelihatan kemas dan cantik. Jangan dibuat sambil lewa kerana jahitan tersebut akan melambangkan peribadi isteri samada ikhlas atau terpaksa. Semua suami akan berasa bangga jika pakaiannya dijahit sendiri oleh jari-jemari halus isterinya,
sekurang-kurangnya dapat menampung ekonomi rumahtangga.

8. Sentiasa sediakan barang-barang keperluan di dalam poket baju dan seluar suami iaitu sikat, celak, cermin kecil, minyak wangi dan kayu sugi. Tidak menjadi kesalahan seandainya si suami menolak segala persediaan tersebut tetapi sekurang-kurangnya sediakanlah minyak wangi dan kayu sugi.

9. Bila bertembung kehendak suami dan anak-anak, dahulukanlah kehendak suami, begitu juga dengan kehendak ibu ayah. Sekiranya suami ingin dilayan hendaklah ditaati meskipun isteri berada di dalam keadaan
letih. Melayani suami merupakan satu pahala besar keatas setiap isteri kecualilah jika suami kita meredhainya.

10. Apabila menggunakan harta suami ataupun duit yang hendak kita hadiahkan kepada ibu bapa maka mintalah izin darinya terlebih dahulu. Jangan beri dahulu kemudian baharu diberitahu kepadanya. Siapa tahu mungkin wang itu amat diperlukan sedangkan isteri sewenang-wenangnya telah menghadiahkan kepada orang lain, suami dapat pahala sedangkan isteri tidak dapat apa-apa. Sebenarnya meminta izin itu ialah sebelum melakukan sesuatu tindakan bukannya setelah perkara itu berlaku diberitahu. Ini silap sebenarnya tapi kes-kes seperti inilah yang sering berlaku di kalangan para isteri.

11. Sentiasa berada di dalam keadaan bersih dan kemas ketika suami berada di rumah. Isteri hendaklah berada di dalam keadaan berwangi-wangian supaya hatinya senang untuk bersenda gurau dengan isterinya.Ketahuilah bahawa bersenda gurau antara suami isteri juga merupakan salah satu ibadah yang diredhai oleh Allah swt.

12. Air minum suami hendaklah sentiasa disiapkan jangan sampai dia minta biarpun sekadar air masak sejuk. Sebaik-baiknya sediakanlah minuman panas seperti kopi, teh atau susu. Air panas elok disimpan di dalam termos supaya memudah dan menjimatkan masa kita. Kalau boleh sediakan kuih-kuih ringan seperti karipap, cucur, bubur, apam ataupun biskut kering. Hal ini juga dapat mengelak anak-anak dari membeli makanan ringan di kedai yang tidak mengandungi zat di samping tidak terjamin
kebersihannya.

Akhir kata hendaklah isteri sentiasa menghormati dan memuliakan keluarga suami. Bersikap ramah-tamahlah dengan keluarganya dan bersabarlah di atas segala tindakan mereka jika ada yang bertentangan dengan syariat. Di sinilah peranan isteri untuk berdakwah kepada mereka tetapi biarlah berhikmah dan kena caranya agar setiap tindak-tanduk kita dikasihi dan dihargai oleh mereka seterusnya menjadi menantu atau ipar yang dicontohi akhlak, peribadi dan ibadahnya.

42 Comments »

  1. farah said,

    March 24th, 2008 at 11:16 am

    Alhamdulillah menambah ilmu & kepakaran saya bagaimana cara2 melayan suami dgn lebih baik. Terima kasih di atas pengongsian.

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  2. j4s0n said,

    April 9th, 2008 at 6:09 pm

    I’m so glad that internet has people, who write so wonderful, and who don’t lie online. I like petua.org!!!

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  3. cloud said,

    May 21st, 2008 at 10:36 am

    no offense but this article seems to ‘brain wash’ women. What I mean is that from the way I see it, it seems that women are ‘servants’ to men.
    I know this might sounds quite ridiculous and silly but come on. I dont think all the guidelines stated in this article are relevant nowadays.
    And if we want to say it in terms of family context, well, there is nothing wrong there but please, I have seen all these in real life. So I know how ‘funny’ these guidelines are.

    anyway, i mean no offense but merely want to shed some lights from the other angle.

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  4. azura said,

    June 25th, 2008 at 1:22 pm

    Terima kasih atas ingatan yang di berikan. This is what have been done by the ladies previously who seek Allah blessing. Memang agak mencabar dan sememangnya untuk mendapat keberkatan hidup disamping aman damai di sisi suami memerlukan pengorbanan. Eventhough in reality it is quite difficult but by reading and trying to improve yourself is important.

    Good luck to you and me.

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  5. suhana said,

    July 7th, 2008 at 1:57 pm

    drpd artikel td..sy nk kongsi satu cite ni..bkn nk mengaibkan sesiapa tp just tuk kongsi sedikit pengalaman..sy ade sorang kawan yg dh pn berumahtangga..mmg kwn sy ni seorang yng terlalu baik,sabar..smua yg baik2 lah ttg dia ni.husband dia,dia tul2 caring gile..susah nk carik org cam 2..pastu lg 1 dia ni jns bendul, lurus je..ape yg husband dia ckp smua dia caye..even husband dia tipu ke ape,dia still gak caye..smpaile 1 masa 2 husband dia kawin lain..xtau ape salah dia..pas je tau husband dia kawin lain,dia lansung x peduli dh suami dia..kain bj ke..ape ke..so bgaimanne care kite sbagai pompuan ni nk buat klau dh jd camtu..ape lg yg kurang?smua dia dh buat?..sape yg patut disalahkan..klau dh laki yg jenis gatal nk wat cne kn..kira layan dh ok smua..anak dh proses smpai 7 pn smpat lg menggatal..smua care2 yg dkt artikel 2 dia dh buat..xde 1 pn yg kurang tp bagaimane hal ni leh gak jd?skarang ni dia sgt2 sedih dn x pecaye dh kt laki dia..huhu.

    Like or Dislike : Thumb up 1 Thumb down 0

  6. spoket said,

    July 20th, 2008 at 7:07 pm

    nak wat camana ye..?? mmm.. byk2 bersabar dan berdoa.. mudah2an si siteri tersebut mendapar ganjaran yang lebih besar di akhirat kelak. suami, anak2, harta dan segala2nya di dunia ni hanya pinjaman Allah semata2. Soal si suami bertanggungjawab atau tidak, biarlah Allah yang menentukannya di akhirat kelak. Tp bg saya, sebagai isteri bersabarlah di atas segala ujian yang diberikan. Itu pendapat saya saja.. kalau tak bersetuju tidak mengapa..

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  7. iziee said,

    October 16th, 2008 at 3:58 pm

    Hmmm.. asik wife jer nk kene brkorban.. And husband senang2 jer goyang kaki.. Kalo di buatnyer dpt suami yg pemalas.. smpi xder keje tetap, wajib ker isteri utk patuh pd suami.. Apbl suami makin hari menyusahkan isteri..??

    Like or Dislike : Thumb up 1 Thumb down 0

  8. lien said,

    November 21st, 2008 at 6:09 pm

    Kalau nak ikutkan memangla nasihat yang terbaik tapi kalau asyik jaga hati suami siapa pulak nak jaga hati isteri.

    Like or Dislike : Thumb up 1 Thumb down 0

  9. cik muunnnnnnn said,

    March 2nd, 2009 at 2:19 pm

    kalau suami dah menyusahkan, cerai jer….
    hidup nak buat pahala, kerana Allah. Tapi kalau suami dah kawin lain, x tau nak menghargai isteri, menyusahkan, dan hidup dengan suami lagi pun memambah dosa (sebab hari2 sakitkan hati suami & suami x berlaku adil), baik pisah jer…
    Ini pendapat sahaja, x setuju ada cara lain.

    Like or Dislike : Thumb up 1 Thumb down 0

  10. hamba ALLAH said,

    April 3rd, 2009 at 8:37 pm

    cloud, kau mmg xnak ikut dan jadi isteri yg taat suami. Tgk la ape dah jadi dgn dunia moden sekarang. Ramai yg menderhaka,anak2 entah ke mana? Moden konon, hancur ade la.

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  11. Rosse said,

    May 23rd, 2009 at 12:36 am

    saya bernikah dgn suami yang saling cinta menyintai dan atas dasar tak nak berlaku maksiat dan nak hidup penuh keberkatan. tapi kami sentiasa bergaduh sbb saya ni kuat cemburu dan tak yakin dgn diri sendiri… sebenarnya saya kawin dgn suami orang… tapi suami saya dah bersumpah dgn nama Allah takkan ada pompuan lain lagi yang dia cintai selepas ni hanya saya… sanggup suami saya sembah dan cium kaki saya untuk minta maaf klu2 dia ada buat salah dgn saya… sampai saya rasa bersalah seorang suami bertindak mcm tu pd saya utk buktikan dia jujur dgn saya. apa yang patut saya lakukan… l dah banyak dosa dgn suami.. saya tengah berusaha nak belajar cara2 jaga suami dan jd isteri yg baik… Insyaallah…

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  12. yang ikhlas said,

    August 7th, 2009 at 9:36 am

    Apa yang disuruh Allah pasti mempunyai kebaikan dan ganjaran.Jadi jangan gunakan rasional semata-mata untuk membuat keputusan. Kepada isteri-isteri, jalankanlah tanggungjawabmu sebaiknya kerana pahala sedang mencurah-curah kepadamu. Hanya mata kasar kita yang tidak melihatnya. Jikalau pahala itu boleh dilihat, pasti berebut-rebut isteri mentaati perintah Allah itu. Ingat…dunia ini hanya medan ujian. Bukan tempat tinggal kita selama-lamanya..Kita nak ke syurga atau neraka? Perbuatan anda menentukannya.

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  13. nikifrt said,

    August 11th, 2009 at 1:43 pm

    saya mengambil masa hampir 8 tahun untuk betul2 memahami tugas sebenar isteri dalam rumahtangga… pada awal perkahwinan, rumahtangga saya selalu bergoncang kerana selalu makan hati ( konon2 masa tu la ) dgn suami sebab suami tak caring, tak romantik, tak seperti suami orang lain.. suami saya selalu keluar rumah, lepak dgn kawan2 sampai 1,2 pagi… saya selalu menangis sebab makan hati… well, we struggled at that time..

    namun, hasil dari pergaduhan demi pergaduhan, penyelesaian, kemaafan, akhirnya kami berdua sudah sampai ke peringkat perkahwinan yang lebih matang, tidak memperbesarkan perkara2 remeh, focus on marriage, anak etc..

    hasil dari penemuan2 berdasarkan perbincangan dari tahun ke tahun… i humbly accepted the fact, yang saya bukan isteri yang ideal pada awal perkahwinan… rupanya banyak silap yang saya buat… sebagaimana pengharapan tinggi yang diletakkan oleh saya pada suami dulu untuk menjadi suami yang ideal, begitulah pengharapan suami agar saya menjadi isteri yang sempurna…

    silap rupanya target kami dulu hingga mengundang pergaduhan demi pergaduhan..

    anggaplah perkahwinan itu umpana bayi yang baru lahir…. mula2 dia akan terbaring sahaja, perlahan2 dia akan meniarap, bertatih etc etc… jgn suruh baby lahir terus berlari semestinya pengharapan tinggi itu akan mengundang kekecewaan, semestinya baby itu tidak akan mampu menunaikan hasrat tersebut… tidak mampu… tidak sampai dek akal fikiran dan kekuatan jasmaninya…

    bagi lah suami sedikit masa untuk membentuk dirinya ke dalam acuan suami yang baik… maafkan kesilapan2 nya… dan sentiasa tanamkan di dalam diri kita untuk menjadi isteri yang terbaik… mungkin kita, pihak isteri yang bagaikan memulakan dulu perubahan itu, tidak mengapa, suami akan mula mengikut acuan dan rentak yang betul atas usaha2 yang telah kira cuba lakukan…

    it;s not the outcome, its the effort…

    sekarang kami sangat bahagia… ya, suami saya malas nak tolong saya dgn kerja rumah, kadang tido memanjang… ala…. apa sangat lah kelemahan itu dibandingkan dgn kasih sayang yang dicurahkan… saya sentiasa bersyukur, amat bersyukur kerana dgn adanya suami, saya mendapat nikmat sebagai seorang isteri, ada teman berbual, menangis, bercerita, meluahkan perasaan, dgn izin Allah mendapat nikmat menjadi ibu, merasai naluri keibuan… Ya Allah besar sungguh nikmat yang diberikan…

    Saya bersyukur, ya… suami saya tidak sempurna, begitu juga saya ( selalu moody bila period, kadang kuat menangis, cerewet.. well dia tak komplen pun perangai saya sebab dia tahu bukan hari2 saya macam tu…), namun kami akan sama2 bersatu hari untuk sentiasa memperbaiki diri dari hari ke hari kerana sebuah perkahwinan memerlukan usaha dari hari ke hari…. kemanisan itu tidak akan menjelma sekelip mata.. bersabarlah…

    sekarang, hari2 saya menadah tangan mengucapkan syukur pada Allah… rumahtangga aman, anak2 sihat, kasih sayang melimpah ruah…. Subhanallah… Alhamdulillahh…

    What else can I ask ?

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 0

  14. azz said,

    October 28th, 2009 at 9:00 pm

    Artikel ni mmgla nampak mcm wanita menjadi hamba suami, tetapi dgn takwa iman dan ikhlas hati, seorg isteri takan merasa dirinye spt hamba kerana rela, reda, sedar tanggungjawanya, juga takan la memperlihatkan dirinya spt seorg hamba atau didera. Zaman moden sekarang wanita boleh dilihat bergaya berkerjaya dan tetap taat soleh kpd suaminya dan jd kebanggaan suami lg. Taat pd suami tak bermaksud membabi buta tanpa perbincangan dan komunikasi yg baik. kenal mengenali diri masing2, saling menerima memahami bersabar dgn kekurangan, ikhlas dll. insyaallah. pahala tetap pd isteri yg sabar dan berperanan. Rezekilah dan bahagia lah kalau dpt suami mithali tapi suami yg zalim pulak, dia kelak akan disoal oleh Allah di kemudian hari. wallahhualam

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  15. mi said,

    January 28th, 2010 at 8:51 pm

    Kisah sy lg sedih ….apa yg di senaraikn tu xde dlm rumahtgga kami.bj keje iron sendiri,msk jarang skali,selalu hina ayah sy yg kena strok separuh badan.naik kreta xbg bapak sy dok depan..hanya dia dan anak je bleh dok depan

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  16. isteri penat said,

    February 13th, 2010 at 7:23 pm

    saya selalu penat balik keje…balik keje nak masak lagi…penatnya…basuh baju lagi…dah lah keje balik kul 4 lebih kadang2 kul 5…balik umah ngadap lagi keje…tak terkejar masa….24 jam tak cukup rasanya…apa yang perlu dilakukan????

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  17. maya said,

    March 8th, 2010 at 2:53 pm

    saya kawin muda.. husband tua 5tahun dari saya.. kami sama2 berkerja..
    tapi suami kurang membantu buat kerja2 rumah. klu diminta baru buat.. tu pun lepas dia merungut.. saya pun penat bekerja sama seperti suami..
    kena la sama2 paham.. skang da ada anak pun sikap merungut masih tak berubah.. saya cukup bersabar demi pertahan kan rumah tangga..
    by the way dia tetap husband yang baik hati dan caring.. just suke leka dan merungut je..maybe dia belum paham diri da ada tanggungjawab.. ntah la

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  18. bun said,

    April 28th, 2010 at 9:49 pm

    iskk…. bestnya dpt bini cam korg semua.

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  19. bun said,

    April 28th, 2010 at 9:56 pm

    my wife is a seem like perfect wife for me… berkejaya tp still leh jg keperluan suami n anak2….cuma sikit ja…kuat merajuk… mmmm….tanda syg tu…

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  20. feeza said,

    October 15th, 2010 at 3:10 pm

    bgs utk para wanita yg bakal bergelar isteri …

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  21. siti said,

    November 12th, 2010 at 4:53 pm

    saya ada seorg suami yg cukup sempurna pada saya…dia seorg yg pandai masak, mengemas umah, penyayang….kami akan mdpt cahaya mata yg pertama x lama lg…dgn keadaan saya sdg berbadan dua ni…suami saya bnyk membantu saya…saya bersyukur sgt krn dikurniakan seorg suami yg memahami…lebih2 lg kami masing2 berkerja…

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  22. puteri said,

    January 14th, 2011 at 8:23 pm

    Alhamdullilah….tkhs….atas panduan ini,sya akan cuba untuk gunakan dalam kehidupan sya dengan suami sya yg tercinta…..

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  23. zara said,

    January 31st, 2011 at 2:03 pm

    Iinsyallah trma kasih, smoga saya n suami d berikan kebahagian yang berkekalan. dan mndapat cahaya mata…..

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  24. atie said,

    April 22nd, 2011 at 6:58 am

    bila di ingat kembali dan setelah membaca artikel ini rupa2nya terasa diri masih ada kekurangan dlm melayan suami ini. kekadang saya sendiri trlepas pandang akan sume yg sepatutnya perlu si isteri itu perbuat bg melayan dan menggembirakan hati suami apa lagi jika kita sibuk melayan karenah anak2 ketika mana di waktu yg sama suami memerlukan layanan dari kita yakni isterinya. insyaallah saya akan guna pakai ilmu yg telah diberikan ini dan cuba untuk memperbaiki diri untuk meraih kembali kasih sayang dan cinta suami saya agar rumah tangga akan menjadi harmoni seperti yg diharapkan. terima kasih….

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  25. sue kasmi said,

    May 6th, 2011 at 1:01 am

    ya tlh brkahwin hmpir 5 thn tp suami sy tetap sama seperti masa mula khwin,suka tlng wlau penat brkerja,sikapnya membuat sy brtmbah syng…

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  26. sue kasmi said,

    May 6th, 2011 at 1:10 am

    hari ne hari lahir suami saya,untuk suami trsayang saya telah hadiahkan,bunga,minyak wangi dan handphone nokia c6,saya rasa seronok sangat sebab dapat tnaikan impiannya walaupun dia tak pernah meminta,..kebahagiaanya kegembiraan sya..i love my hubby……muahhhhhhhhhh

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  27. erin> said,

    May 28th, 2011 at 10:03 pm

    tme ksh yeee…ni membuat sy ingin berubah jd isteri yg ptuh pd suami,tpi suami sy ttp menipu sy,,,bliau ingin jgk kawin,,dgn pmpuan bernama rozaiha bt razali ,bdk bkt kucing jeram kuala selangor…0173165497,,,hati sy di lukai sjk sy prgnt 7bln ,btina 2 merampas suami sy shingga ank sy 2bln,sy hampir mroyan time pantang,hdup sy dh x bermkna lagi… sy hnya kuat kn iman,,btina 2 bkn suci lagi ,,,dh byk laki bliau main,,,tpi lki sy jgk dia nk ,,wlaupun byk kli dia minta maaf ,,sy x lyn,,hati dah terluka teramat sgtttt………..

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  28. aminah said,

    June 18th, 2011 at 8:25 pm

    Saya dan suami bahagia dgn 3 org cahayamata… Walaupun dah 5 thn berkahwin tapi kami ni mcm baru kawin… Setiap hari, saya selalu mengucapkan sayang dan sentiasa meminta ampun dari suami sebelum tidur… Syukurlah, suami caring, pandai masak, tidak panas baran, penyabar, tidak cerewet dan kami sekepala dlm semua hal. Yang penting, kepercayaan pd suami. Alhamdulilah … Terima kasih, ya Allah kerana kurniakan suami yang baik untukku…

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  29. Lara said,

    September 12th, 2011 at 1:12 am

    hampir 10tahun berkawan,baru 2tahun melayari alam rumahtangga.semakin berkocak bila adanya org ke3.suami lebih melindunginya.dgn tanpa paksaan sy maafkan mereka.hari demi hari sy cuba utk menyenangkan suami.semakin saya kuat utk mencuba semakin kuat dugaan y melanda.suami ttp dingin dan masih menjalankan perhubungan dgn org ke3 spt biasa.naluri isteri y ingin tahu,sy bertanya.respon y sy dpt,suami katakan jgn perlu ajar apa y perlu dia wat.bila dan bagaimana utk dia putuskn hubungan tu terpulang pada dia.sebagai seorang isteri,sy berada dlm keadaan telur di hujung tanduk.tiada kekuatan,y ada hanyalah kasih syg y maha esa.tiada lagi kata2 romantic,ciuman mesra.untuk menyentuh saya jauh sekali.sy hanya menunggu dgn penuh kesabaran.

    perasaan kasih dan cinta sy melenyapkan segala perbuatannya.utk bahagia sy rela bekorban.tapi saya perlu jawapan,sampai bilakah utk sy bertahan?sedangkan sy juga manusia biasa y inginkan kebahagiaan.saya bagaikan di gantung tk bertali..apa y perlu sy lakukan..

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  30. ecah said,

    November 2nd, 2011 at 9:10 pm

    kebahagian dan kemanisan hidup berumahtangga terletak pada diri sendiri..kalau ingin bahagia,berusaha cari kebahagiaan..tak perlu merungut atau mencungkil kelemahan2 pasangan..bersyukur dengan apa yg ada..
    setiap pasangan perlu memahami tanggungjawab masing2 berlandaskan ajaran islam..insyallah..pasti bahagia mcm saya…

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  31. mila said,

    November 21st, 2011 at 6:21 am

    walaupun suami menduakan sy, cinta sy ttp kuat pda dia walaupun terpaksa makan hati. tgjwb xjemu sy laksanakn di smping mmohon kekuatan dr Ilahi.alhamdulillah suami makin sygkan sy walaupun dia ttp nekad nak kawin lagi.itu urusan dia, sy hya lakukan tgjwb dan amanah dr allah dmi kbhgiaan di dunia dan akhirat.xperlu dendam dan benci..motivasi sy : aggaplah kita hya pengembara yang hya menumpang rehat di bumi sebelum meneruskan pjalann ke alam akhirat yg kekal abadi.. sy akn ttp bsabar hgga hujung nyawa sy. mgharap spya dpt mjadi bidadari suami di syurga selama2nya insyaallah.. ya Allah, makbulkanlah..amiiinn..

    Like or Dislike : Thumb up 1 Thumb down 0

  32. shima zahar said,

    November 24th, 2011 at 9:44 am

    alhamdullilah dapat satu lagi ilmu.. Tq.. for the info.. saya nak syer yer info ini..

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  33. ibuaqif said,

    December 13th, 2011 at 11:57 am

    “kita hya pengembara yang hya menumpang rehat di bumi Allah sebelum meneruskan pjalann ke alam akhirat yg kekal abadi..”
    ingin menjadi isteri setabah dan sekuat puan mila. semoga puan mendapat ganjaran payung emas di akhirat nnti..

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  34. varah said,

    February 17th, 2012 at 9:43 am

    rumahtanggaku di ujung tanduk dlm pernikahan kami blm dikaruniai keturunan suamiku bersikap acuh,dingin,tidak ada kemesraan lg,dimata dia aku hanyalah teman biasa yg tak ad artinya,tapi aku sangat mencintainya,tetapi juga aku tak punya kekuatan untuk mendapatkan perhatiannya,karna dia sangat mendambakan anak,parahnya di tempat tidur dia tak lg menjamah aku,sikapnya dingin seakan dia tak punya nafsu lg terhadapku, kebutuhan batinku sekarang tak lg ad tempat untuk melampiaskannya karna dia lebih memilih bergadang dengan teman-temannya sampai jam 2ataujam 3 pagi baru selesai ngobrolnya tak ada kesempatan aku bercumbu mesra dengan dia,dan itu hampir setiap hari di lakukannya,aku tidak bisa berbuat apa-apa,karna kalau ku tanya dia marah-marah, aku takut kalau dia menceraikan aku,aku hanya bisa menangis meratapi nasib yang aku terima, ya ALLAH sampai kapan aku harus begini terbelenggu dalam cinta yg tak pernah ada balas tolong sahabat beri aku solusi aku harus berbuat apa.?

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  35. Mimi mencari suami said,

    August 25th, 2012 at 9:20 pm

    Sy dh 6taun kawen ngn seorg duda..skrg sy dpt tau yg suami sy dh rujuk ngn jnda dia..suami sy xnk lepaskn sy sbb msih sygkn sy..6taun ssh sng kami bsama.alasan dia sbb ksiankn ank dia..yg pmpn ni xsdr dr..dl,dia jgk tgglkn laki dia sbb fmly.skrg dia rampas suami sy..pmpn tu pnh maki sy. Dia ckp dia xkn lepaskn suami sy kalo dia dh dpt. apa ptt sy bt..sy hnya bgantung pd suami sy je..sy xde sape2..fmly mertua sy pn xleh tolong..sy masih sygkn suami sy..tp sy sggup bkongsi…perempuan mn yg bleh trima jk dmadukn

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  36. Nor Azlin said,

    October 10th, 2012 at 11:39 pm

    …..jika ikhlas…

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  37. Nurani Hamzah said,

    March 4th, 2013 at 3:19 am

    Masih bnyak perlu dibaiki.

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  38. Nur Afiqfa said,

    March 24th, 2013 at 11:43 pm

    Tambah ilmu dan kepakaran melayan suami lebih baik…….

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 0

  39. Emmi Mahzan said,

    May 18th, 2013 at 11:10 pm

    kalau laki bagus tak pa gak ni laki pun hmmmm pikir la….nak suruh isteri ja ok yg laki mcm apa lagi..

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 1

  40. Jessica Dia said,

    June 12th, 2013 at 4:57 pm

    suami pn kna la sama2 memahami istri, klu ble dgr la pendapat istri.

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  41. Yustini Kadama said,

    January 21st, 2014 at 3:05 pm

    mmdahan bisa d jlni lebh baik.

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  42. dea said,

    March 8th, 2014 at 9:09 pm

    saya berkawin di smpdn dgn seorg teruna.saya janda beranak dua.sorang anak bg kat bekas suami sbb xmampu nk jaga dua2.saya bpisah dgn bekas suami sbb dh xde jodoh.dipendekkn cite saya bnikah lg dgn cara yg xformal.
    saya kenal dgn suami yg skrg atas sbb yg tlh ditentukan oleh Rabb al alamin.saya mmgminat habis dia ni.bg saya wjh manisnya cukup mbuat hati saya tpaut,dulu bekas suami xhensem,tp yg kdua ni dahla hensem baik plk tu.mula ingat dia ni xde sape2 punya tp mmgla xlogik lau tgk pd rupa parasnya,education,stylonya hehe..dan siapalah saya ni…tp rupanya dia dh punya teman yg juga isterinya saat ini.slps sminggu dia bnikah dgn saya dia bnikah pula dgn buah hatinya dgn pnuh adat istiadat doa restu dan barokah..sdihnya hti sya Tuhan sja yg tahu.tp lbh sedih lbh perit lg hati isterinya itu krn dkhianati sang jejaka yg dicintainya spenuh ht..

    Like or Dislike : Thumb up 1 Thumb down 0

RSS feed for comments on this post · TrackBack URL

Post a Comment

*