online pharmacy reviews generic viagra cheapest viagra for sale uk viagra sales online uk venta de viagra generico en espana best pill splitter cialis generic cialis lowest price viagra buy online ireland generic cialis tadalafil free viagra sample pack canada donde comprar tadalafil generico en mexico kamagra uk free delivery cialis professional canadian pharmacy buy viagra buy cialis online india buying kamagra online forum cialis cheap online pharmacy taking kamagra through customs how much does a viagra prescription cost levitra prices costco cvs pharmacy cialis price cialis pills review does generic viagra from india work buy kamagra online uk cheap generic cialis cheap order cialis viagra online levitra prices comparison generic tadalafil vs cialis where can i buy cheap viagra in australia cheap viagra canada pharmacy viagra generico brasil comprar kamagra pills what are they cialis once a day cost uk buying viagra from canada safe cheap generic viagra co uk index best place to buy generic cialis online buy kamagra usa kamagra tablets uk can you buy cialis online in canada buy kamagra oral jelly usa generic viagra australia paypal venta viagra generica espana buy cheap kamagra oral jelly best place to get cialis online buy levitra online australia buy levitra canada buy viagra online australia paypal obat herbal cialis cheap kamagra london free cialis trial voucher buy kamagra direct from india buy kamagra jelly in london cialis generico farmacias similares cialis generico en mexico comprar where can i buy sildenafil online taking cialis with food buy kamagra fast delivery buy kamagra oral jelly australia female pink viagra wikipedia where can i get cialis cheap buy generic cialis 5mg cialis purchase uk kamagra fast 2 uk generic viagra for sale online order cialis online uk kamagra generika billig cialis prescription canada low cost generic levitra viagra australia cost levitra tablet price in india can you get viagra prescription from walk in clinic can i buy cialis online in canada does herbal cialis work comprare cialis generico online forum buy viagra online now kamagra online kaufen paypal viagra prices online cialis professional reviews cialis purchase online cialis online pharmacy canada generic cialis cheapest price generic cialis online india buy kamagra oral jelly online buying viagra online cialis price 5mg viagra generico espana precio can you get cialis in canada viagra price increase 2013 buying viagra online uk forum is cialis or viagra cheaper kamagra cheaper.net sildenafil citrate online uk is it safe to buy viagra online in canada sildenafil citrate tablets matrix-120 mg order levitra online generic kamagra usa purchase sildenafil online cipla generic viagra reviews viagra price per pill cvs buy cheap generic levitra viagra price walmart order kamagra online buy viagra cialis online uk where can i buy viagra over the counter in australia viagra generica opiniones kamagra online paypal how much does a cialis prescription cost viagra ukraine cheap viagra 100mg generic get generic viagra prescription online cheap generic cialis india buy brand cialis online canada levitra generico online italia viagra for sale atlanta kamagra jelly price thailand levitra female use how to buy real cialis online levitra pills look like viagra australia cheapest place to buy cialis cialis 5 mg film coated tablets cialis online sales cialis prices generic viagra india safe tadalafil professional wiki buy canadian cialis cialis buy australia purchase tadalafil cialis vs viagra free samples tadalafil tablets 40mg herbal viagra any side effects golden root herbal viagra review get viagra online uk cheap tadalafil generic buying viagra online in usa cialis pills for sale uk walmart drug price viagra http //www.kamagra.uk.com/ reviews can you get cialis for free order kamagra uk how to buy viagra online without kamagra uk website reviews cialis cheap generic viagra generico funciona igual generic viagra fruit soft tabs (sildenafil) 100mg buying levitra online canada order cialis from india buy viagra canada paypal buy cialis using paypal levitra pill description sildenafil sample Lubuk Petua Warisan » Marah; Perkembangan Kanak-kanak Kawal Diri | Petua.org | Traditional practices of medicine and healthy life style


Marah; Perkembangan Kanak-kanak Kawal Diri

KANAK-KANAK tidak mampu menahan pergolakan emosi. Oleh itu, apabila dia marah, kecewa atau putus asa, dia akan meluahkannya dengan menangis, menjerit atau menghentak-hentak kaki.

Sebenarnya apa yang dilakukan kanak-kanak itu adalah sebahagian daripada perkembangannya untuk mengawal diri sendiri. Malah, mereka akan bersikap marah-marah (tantrums) ketika berusia antara setahun hingga tiga tahun, tetapi menjelang usia empat tahun, sikap mereka yang suka marah dan meradang akan berhenti dengan sendirinya.

Menurut Akademi Pediatrik Amerika, kanak-kanak dalam usia setahun hingga tiga tahun sebenarnya sibuk mempelajari pelbagai perkara mengenai dunianya. Dia juga sangat bersemangat untuk mengawal semua perkara.

Dia mahu berdikari dan melakukan semua perkara sendiri.
Dia juga ingin membuat pilihan sendiri dalam apa juga perkara dan mudah meradang
apabila ibu bapa menghalangnya. Sikapnya yang suka marah-marah itu mungkin satu daripada pelajaran yang susah untuk dipelajarinya.

Mengapa kanak-kanak mudah marah dan meradang

Dia keliru kerana tidak memahami sepenuhnya apa yang diminta atau dikatakan ibu bapa.

Dia mungkin kecewa orang lain tidak memahami apa yang dikatakannya.

Dia mungkin tidak tahu bagaimana untuk menjelaskan perasaan dan keperluannya.
Selepas usianya tiga tahun, kebanyakan kanak-kanak boleh bercakap dengan betul.
Ini memudahkannya meluahkan apa yang dirasa.
Secara automatik, sikapnya yang suka marah-marah hilang begitu saja.
Bagaimanapun, kanak-kanak yang tidak berupaya bertutur dengan baik
masih suka meluahkan apa yang dirasanya.
Justeru, sikap yang suka marah akan berterusan.

Anak anda mungkin belum belajar menyelesaikan masalahnya sendiri dan mudah putus asa.

Mungkin dia mengalami kesakitan atau masalah fizikal lain yang menghalangnya meluahkan apa yang dia rasa.

Dia mungkin lapar, tetapi tidak mengetahuinya.

Dia mungkin letih dan tidak cukup tidur.

Dia mungkin rasa gelisah dan tidak selesa.

Dia mungkin berasa tertekan dengan perubahan di dalam atau persekitaran rumah.

Anak mungkin cemburu dengan adik beradik dan mahu lebih perhatian.

Dia mungkin tidak boleh melakukan apa yang dia impikan.

Bagaimana mencegah sikap marah anak?

Anda mungkin terkejut jika anak anda hanya akan bersikap marah-marah di hadapan anda saja. Dia sebenarnya menguji peraturan dan had yang anda gariskan untuknya.
Kanak-kanak akan lebih selamat bersikap demikian di hadapan orang yang dipercayainya.

Justeru, anda mungkin sukar mencegah sikapnya yang suka marah-marah tidak menentu itu, tetapi ada beberapa cadangan yang dapat membantu anda iaitu:

Galakkan anak menggunakan perkataan untuk memberitahu apa yang dia rasa.
Misalnya, ‘mama, abang marah’ atau ‘ibu, kakak marah’.
Cuba fahami perasaannya dan cadangkan perkataan lain yang menggambarkan perasaannya ketika itu.

Buat peraturan dan had yang munasabah.
Jangan berharap anak kecil akan menjadi sempurna.
Beritahu dia mengapa peraturan itu dibuat dan jangan mengubahnya sesuka hati.

Pastikan setiap perkara rutin berjalan dengan lancar dan anak akan tahu apa yang dia jangkakan.

Elak situasi yang boleh mengecewakan anak.

Elak menziarah atau membeli belah dalam masa yang panjang.
Dia mungkin marah kerana tidak boleh melakukan apa yang dia suka misalnya bermain atau membaca buku kesukaannya. Untuk perjalanan jauh, bawa patung atau buku kegemarannya.

Berhati-hati menyebut tidak.
Apabila anak mengatakan tidak untuk semua permintaannya, ia amat mengecewakan.
Oleh itu, dengar dengan baik apa yang dia mahu.
Jika permintaannya munasabah, tidak salah mengatakan boleh, tetapi jika ia membabitkan keselamatannya, jangan mengatakan boleh hanya untuk mengelak dia marah.

Biar anak membuat pilihan.
Contohnya jika dia malas mandi beritahu dengan jelas mengapa dia perlu mandi.
Jika anda biasa bertanya padanya, abang hendak mandi tak?
Cuba katakan begini, bangun pagi abang perlu mandi.
Abang hendak berjalan ke bilik mandi atau mama dukung abang?,”

Apa yang perlu anda buat jika anak marah-marah?

Cuba alihkan perhatiannya, misalnya membuat jenaka.

Bertenang dan jangan turut sama naik angin.

Bila dia marah, anda perlu berdiri berdekatan dengannya atau pegang dia tanpa bercakap sepatah pun hingga dia diam. Kalau anda tidak boleh bertenang, jauhkan diri darinya.

Bagaimanapun, kalau anak mula menendang atau menyepak anda, membaling barang, menjerit dan menangis dengan kuat dan berpanjangan, jauhkan dia dari punca kemarahannya. Beri dia masa untuk bertenang.

Bagi kanak-kanak yang sudah berusia lebih tiga tahun, dia akan tahu dengan sendirinya untuk bertenang. Kanak-kanak pada usia ini juga mudah diajak berbual dan berbincang mengapa dia tidak boleh menjerit-jerit dan marah dengan cara begitu.

Bagi kanak-kanak lebih kecil, tinggalkan dia jika anda tidak boleh bersabar. Dalam tempoh seminit dua, jengoklah semula kerana kadangkala akan tertidur atau berhenti menangis apabila tiada siapa sudi melayannya.

Jangan marah dia kerana dia akan memendam rasa marah dan kecewa dengan tindakan anda.

6 Comments »

  1. tie said,

    August 7th, 2010 at 3:47 pm

    bdk2…..mcm ni leerrr…byk benda yg blh dplajari dr kanak2 t’utamanya tntg tahap ksabaran kita…

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  2. ida said,

    September 27th, 2010 at 10:32 pm

    anak sy camni ler, suka mengamuk klu tak ikut ape yg dia nak..klu dah nangis abis laa…meraung2, berguling2…mmg menguji tahap kesabaran.

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  3. rozi said,

    January 8th, 2011 at 10:12 pm

    sama ank sy, ckp tu nk marah je nadanya..ishh..sabar jelh..kdng2 x sabar naik geram jugak.

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  4. fasha said,

    April 7th, 2011 at 9:30 am

    setiap pagi bila nak bangun mandi tuk ke sekolah, anak sy pasti buat hal… kekandang hilang sabar dibuatnye…kita pon dok sibuk bekejar nak ke tempat keje…

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  5. zetty_appleijau said,

    August 5th, 2011 at 8:16 am

    sama dgn masalah saya… anak perempuan umur 4 tahun… suka menjerit2… bila kita pujuk 1/2jam la dia akan menangis… x pujuk pon mcm tu juga…. pening dibuatnye… last2 saya bg susu… harap petua ni dpt membantu….macam2 cara sy dah buat… bc doa utk dy seblm tido… ada ape2 petua lagi tak yg blh membantu… tq….

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  6. HajarrulAswad Aisyah said,

    September 23rd, 2013 at 6:37 am

    Mariokedah Mantul kena dgn kisah aswad semalam….

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

RSS feed for comments on this post · TrackBack URL

Post a Comment