online pharmacy reviews generic viagra cheapest viagra for sale uk viagra sales online uk venta de viagra generico en espana best pill splitter cialis generic cialis lowest price viagra buy online ireland generic cialis tadalafil free viagra sample pack canada donde comprar tadalafil generico en mexico kamagra uk free delivery cialis professional canadian pharmacy buy viagra buy cialis online india buying kamagra online forum cialis cheap online pharmacy taking kamagra through customs how much does a viagra prescription cost levitra prices costco cvs pharmacy cialis price cialis pills review does generic viagra from india work buy kamagra online uk cheap generic cialis cheap order cialis viagra online levitra prices comparison generic tadalafil vs cialis where can i buy cheap viagra in australia cheap viagra canada pharmacy viagra generico brasil comprar kamagra pills what are they cialis once a day cost uk buying viagra from canada safe cheap generic viagra co uk index best place to buy generic cialis online buy kamagra usa kamagra tablets uk can you buy cialis online in canada buy kamagra oral jelly usa generic viagra australia paypal venta viagra generica espana buy cheap kamagra oral jelly best place to get cialis online buy levitra online australia buy levitra canada buy viagra online australia paypal obat herbal cialis cheap kamagra london free cialis trial voucher buy kamagra direct from india buy kamagra jelly in london cialis generico farmacias similares cialis generico en mexico comprar where can i buy sildenafil online taking cialis with food buy kamagra fast delivery buy kamagra oral jelly australia female pink viagra wikipedia where can i get cialis cheap buy generic cialis 5mg cialis purchase uk kamagra fast 2 uk generic viagra for sale online order cialis online uk kamagra generika billig cialis prescription canada low cost generic levitra viagra australia cost levitra tablet price in india can you get viagra prescription from walk in clinic can i buy cialis online in canada does herbal cialis work comprare cialis generico online forum buy viagra online now kamagra online kaufen paypal viagra prices online cialis professional reviews cialis purchase online cialis online pharmacy canada generic cialis cheapest price generic cialis online india buy kamagra oral jelly online buying viagra online cialis price 5mg viagra generico espana precio can you get cialis in canada viagra price increase 2013 buying viagra online uk forum is cialis or viagra cheaper kamagra cheaper.net sildenafil citrate online uk is it safe to buy viagra online in canada sildenafil citrate tablets matrix-120 mg order levitra online generic kamagra usa purchase sildenafil online cipla generic viagra reviews viagra price per pill cvs buy cheap generic levitra viagra price walmart order kamagra online buy viagra cialis online uk where can i buy viagra over the counter in australia viagra generica opiniones kamagra online paypal how much does a cialis prescription cost viagra ukraine cheap viagra 100mg generic get generic viagra prescription online cheap generic cialis india buy brand cialis online canada levitra generico online italia viagra for sale atlanta kamagra jelly price thailand levitra female use how to buy real cialis online levitra pills look like viagra australia cheapest place to buy cialis cialis 5 mg film coated tablets cialis online sales cialis prices generic viagra india safe tadalafil professional wiki buy canadian cialis cialis buy australia purchase tadalafil cialis vs viagra free samples tadalafil tablets 40mg herbal viagra any side effects golden root herbal viagra review get viagra online uk cheap tadalafil generic buying viagra online in usa cialis pills for sale uk walmart drug price viagra http //www.kamagra.uk.com/ reviews can you get cialis for free order kamagra uk how to buy viagra online without kamagra uk website reviews cialis cheap generic viagra generico funciona igual generic viagra fruit soft tabs (sildenafil) 100mg buying levitra online canada order cialis from india buy viagra canada paypal buy cialis using paypal levitra pill description sildenafil sample Lubuk Petua Warisan » Petua Resdung | Petua.org | Traditional practices of medicine and healthy life style


Petua Resdung

Resdung 1
Petua Resdung yang paling mudah dan berkesan ialah dengan mengamalkan menyedut air ke dalam hidung (seperti sebelum kita ber wuduk).Kemudian picit sebelah hidung dan hembuskan sekuat hati. Buatlah berulang-ulang kali sehingga selesai kedua-duanya. Selepas itu basuhlah muka dengan bersih. Lakukan ini setiap kali setelah sampai ke satu-satu destinasi, baik ke pejabat,bersantai, beriadah atau pulang ke rumah malah ke mana saja. Kesannya sungguh menakjubkan.

Resdung 2
Setengah orang baik lelaki mahupun wanita ada antaranya menghadapi masalah bila bangun pagi selalu bersin yang sukar untuk diberhentikan. Maksudnya bersin tidak pernah berlaku sekali dua sahaja, sebaliknya beberapa kali hingga menimbulkan masalah pada anda. Untuk mengatasi masalah ini terlalu mudah iaitu dengan memasukkan air dingin (sejuk) kedalam hidung anda. Kemudian anda tumpahkan keluar semula. Ulangi beberapa kali nescaya bersin anda akan hilang.

Resdung 3
Ambil isi terung kemal dan amalkan memakannya atau ambil daun kacang kayu kemudian jemur sehingga kering dan dibuat hisap seperti rokok.Boleh juga amalkan mencium bunga daun bawang merah sentiasa.

Resdung 4
Hiris tiga biji bawang merah. Ambil dua helai daun sirih dan secubit biji sawi. Masukkan ke dalam bekas bersama air mendidih. Kemudian wapkan ke muka anda. Amalkan selalu.

Resdung 5
Resdung di muka – Wapkan wajah dengan air rebusan jintan hitam.

Resdung 6
Akar bunga melur boleh di jadikan penawar resdung.Cabut Pokok ni dan keringkan akarnya. Lepas tu bakar dan hidu akarnya,bagi pesakit resdung akan berasa pedas pada hidung masa hidu akar pokok ni. Mata juga rasa pedih dalam masa yang sama. Amalkan beberapa kali dan boleh lihat kesannya lepas tu. Selain akar melur pokok bunga raya juga ada khasiat yang sama.

Resdung 7
DAUN pisang kelat amat berguna bagi memulihkan penyakit resdung. Daun pisang kelat ini di katakan mempunyai khasiat yang boleh membunuh kuman serta memulihkan rongga pernafasan. Cara memproses untuk di jadikan ubat adalah dengan mengeringkan daun ini selama beberapa hari sebelum di jadikan rokok daun atau di panggil rokok resdung. Asap yang di sedut dari rokok itu masuk ke saluran pernafasan bagi membasmi segala kuman yang berada di dalam hidung. Khasiat asap daun pisang kelat ini bukan saja membunuh kuman malah ia juga akan mengering dan memulihkan lapisan dalam hidung yang di dapati rasa gatal atau berair. Walau baunya agak keras tetapi mujarab untuk penyakit jenis ini. Manakala mereka yang tidak merokok pula terdapat cara kedua, Bakarkan daun pisang kelat itu ke dalam bekas sambil menutupnya. Apabila api yang membakar daun itu mulai padam hendaklah membuka penutupnya dan anda akan saksikan asap-asap daun itu berkepul-kepul keluar. Hendaklah menyedut asap-asap tersebut beberapa kali sehingga anda berasa lega.

‘Resdung’ or ‘Sinusitis’ is a mucus blockage or discharge often caused by swelling of mucous membranes and by excess mucus. The symptom is frequently associated with a cold but is also found with other conditions such as cough, ear infection, and tonsil or adenoid infections. Sinusitis blockage can result in discomfort in the ear when changing altitudes such as in an airplane or even in an elevator. The mucus drip can cause chronic coughing. Sinusitis is the body’s way of trying to remove toxins from the body.Sinusitis can be a symptom of various illnesses. The nasal discharge starts out watery but may become thick and yellow. Hay fever or rhinitis can cause a clear discharge, which is also accompanied by sneezing and itchy eyes. An allergy may cause sinusitis with similar symptoms. The allergy may be to a particular food, animal dander or pollen. A case of the flu can bring on sinusitis, which is accompanied by achy joints, fever and headache.Catarrh can also be a reaction to spicy foods, dust, cigarette smoke, over-dry air, or cold, damp conditions. These bouts of sinusitis are usually relatively quick episodes that tend to diminish as soon as the irritant is removed. It is easier to recognize these causes and have control over them.

18 Comments »

  1. Guest said,

    February 16th, 2009 at 10:47 am

    Resdung ni bahaya jugak kalau dah tahap kritikal.. takut dia bertukar menjadi kanser yg serius… baik rawat semasa awal.

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  2. Luth said,

    August 28th, 2009 at 2:09 am

    Anda juga boleh merawat penyakit ini menggunakan bahan yang di namakan
    rokok resdung. Ia adalah cara cepat untuk mengeringkan kuman2 di wajah menggunakan asap panasnya. Lawati:

    rokok resdung dari luth

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  3. jannahkhai said,

    September 25th, 2009 at 1:55 am

    btol ke resdung bleh jd cancer?bgaimana berlaku?

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  4. Marmad said,

    April 17th, 2010 at 2:17 pm

    Ya, penyakit resdung ini juga boleh mengakibatkan penyakit ini menjadi serius
    seperti cancer jika terus diabaikan.
    Anda seharusnya tahu peyakit resdung ini bukan sahaja boleh membuatkan anda gatal2 malah berasa tidak selesa setiap kali; nak buat kerja, nak melepak, nak makan pulak itu tak boleh ini tak boleh.
    Jadi saya sarankan anda untuk mendapatkan rawatan SENDIRI dengan
    menggunakan Rokok Resdung Herbal yang kami kerana ia sememangnya mujarab sekali!
    Untuk keterangan lanjut sila lawati; http://ersante.com/rokok-resdung

    Nota; Ingat! Setiap penyakit yang ada pada anda ada penawarnya dan SETIAP pengabaian berlaku akan terima kesan yang sewajar terhadap pengabaian tersebut. So, apa tunggu lagi? Korang nak terus rasa sakit ka?

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  5. Marmad said,

    May 7th, 2010 at 10:10 am

    Sekarang dah ada pek Rendah dan Murah.
    Kos Pos sama ke semua kawasan.
    Sama juga dengan Sabah dan Sarawak.

    http://ersante.com/ersante.com

    Selamat !

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  6. cititot said,

    May 20th, 2010 at 5:26 pm

    Semua orang kat sini nak buat bisnes. Nak promosikan produk masing-masing. Dah banyak sangat, consumer jadi tak percaya dah. Kalau pun produk anda benar berkesan, mungkin sangat diragui. Sebab orang macam saya nak cari ubat dan rawatan (tradisional/moden/komersial) yang benar berkesan bukan hanya nak jumpa pihak yang nak untung sahaja. Mungkin pihak yang menjual/mengedar produk yang betul berkesan, perlu berusaha cari cara yang lebih berkesan untuk meyakinkan pengguna. InsyaAllah..

    Like or Dislike : Thumb up 2 Thumb down 0

  7. renny said,

    September 8th, 2010 at 11:51 pm

    saya mengamalkan minum minyak kelapa dara..ble kh minyak kelapa dara merawat resdung?dan apa kesan tanda ianya boleh merawnt resdung?

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  8. musa said,

    January 30th, 2011 at 12:13 pm

    assalamualaikum…
    ade petua.untuk masalah panau?

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  9. mira said,

    April 23rd, 2011 at 12:18 pm

    petua yg pling mudah ialah dgn mangambil stem cell(sel induk yg berfungsi menghasilkn sel2).tp harge agk mhal,sb teknologi terkini ialah teknologi stem cell yg ubt sgale penyakit.baik utk ksihatan dan kecantikan.ade produk terkini iaitu suplimen pertame dlm dunie(international) yg mengndungi stem cell.bukan 1jnis stem cell tp 2jnis stem cell dr tmbuh2an yg pastinye halal n dpt iktiraf dr kmentrian ksihatan,best quality product of switzerland,dan bnyk lg.pernah kluar kat buletin utama tv3(thn lepas) dan media cetak lain2.harge biase rm470,tp ahli rm398.sebarg petanyaan bleh msg fb sye http://www.facebook.com/profile.php?id=100000243315768
    selamat mncube :)

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  10. Petua Atasi Resdung « Wazzup ! said,

    October 25th, 2012 at 1:11 am

    [...] sumber: petua.org [...]

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  11. Amie IpahAla said,

    April 21st, 2013 at 10:49 am

    (y)

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  12. Ummul Qura said,

    May 9th, 2013 at 4:35 am

    cuba petua resdung ni.

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  13. M Shauffi Latif said,

    August 5th, 2013 at 11:03 pm

    Nak cube Ye…

    Like or Dislike : Thumb up 1 Thumb down 0

  14. Izwan Iwan said,

    September 19th, 2013 at 1:18 pm

    yang pertama paling mudah

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  15. TengkuRin Azriana said,

    December 11th, 2013 at 1:55 pm

    HMMMMM..

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  16. Ubat Resdung said,

    February 19th, 2014 at 6:38 am

    Kalau sesiapa ada Resdung ,boleh cuba ubat resdung bella formula. Kesan pengurangan seawal 3 hingga 7 hari. Boleh layari http://www.ubat-resdung.com utk tempahan.

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  17. Mummy Vitaminchat said,

    March 4th, 2014 at 3:14 am

    aaa…bagus petua ni…boleh amal ni..tq yer for sharing…
    http://www.chatchantek.blogspot.com/

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  18. Alynn said,

    March 4th, 2014 at 11:15 am

    tq for sharing petua ni..bagus la…boleh cuba ni…

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

RSS feed for comments on this post · TrackBack URL

Post a Comment

*