online pharmacy reviews generic viagra cheapest viagra for sale uk viagra sales online uk venta de viagra generico en espana best pill splitter cialis generic cialis lowest price viagra buy online ireland generic cialis tadalafil free viagra sample pack canada donde comprar tadalafil generico en mexico kamagra uk free delivery cialis professional canadian pharmacy buy viagra buy cialis online india buying kamagra online forum cialis cheap online pharmacy taking kamagra through customs how much does a viagra prescription cost levitra prices costco cvs pharmacy cialis price cialis pills review does generic viagra from india work buy kamagra online uk cheap generic cialis cheap order cialis viagra online levitra prices comparison generic tadalafil vs cialis where can i buy cheap viagra in australia cheap viagra canada pharmacy viagra generico brasil comprar kamagra pills what are they cialis once a day cost uk buying viagra from canada safe cheap generic viagra co uk index best place to buy generic cialis online buy kamagra usa kamagra tablets uk can you buy cialis online in canada buy kamagra oral jelly usa generic viagra australia paypal venta viagra generica espana buy cheap kamagra oral jelly best place to get cialis online buy levitra online australia buy levitra canada buy viagra online australia paypal obat herbal cialis cheap kamagra london free cialis trial voucher buy kamagra direct from india buy kamagra jelly in london cialis generico farmacias similares cialis generico en mexico comprar where can i buy sildenafil online taking cialis with food buy kamagra fast delivery buy kamagra oral jelly australia female pink viagra wikipedia where can i get cialis cheap buy generic cialis 5mg cialis purchase uk kamagra fast 2 uk generic viagra for sale online order cialis online uk kamagra generika billig cialis prescription canada low cost generic levitra viagra australia cost levitra tablet price in india can you get viagra prescription from walk in clinic can i buy cialis online in canada does herbal cialis work comprare cialis generico online forum buy viagra online now kamagra online kaufen paypal viagra prices online cialis professional reviews cialis purchase online cialis online pharmacy canada generic cialis cheapest price generic cialis online india buy kamagra oral jelly online buying viagra online cialis price 5mg viagra generico espana precio can you get cialis in canada viagra price increase 2013 buying viagra online uk forum is cialis or viagra cheaper kamagra cheaper.net sildenafil citrate online uk is it safe to buy viagra online in canada sildenafil citrate tablets matrix-120 mg order levitra online generic kamagra usa purchase sildenafil online cipla generic viagra reviews viagra price per pill cvs buy cheap generic levitra viagra price walmart order kamagra online buy viagra cialis online uk where can i buy viagra over the counter in australia viagra generica opiniones kamagra online paypal how much does a cialis prescription cost viagra ukraine cheap viagra 100mg generic get generic viagra prescription online cheap generic cialis india buy brand cialis online canada levitra generico online italia viagra for sale atlanta kamagra jelly price thailand levitra female use how to buy real cialis online levitra pills look like viagra australia cheapest place to buy cialis cialis 5 mg film coated tablets cialis online sales cialis prices generic viagra india safe tadalafil professional wiki buy canadian cialis cialis buy australia purchase tadalafil cialis vs viagra free samples tadalafil tablets 40mg herbal viagra any side effects golden root herbal viagra review get viagra online uk cheap tadalafil generic buying viagra online in usa cialis pills for sale uk walmart drug price viagra http //www.kamagra.uk.com/ reviews can you get cialis for free order kamagra uk how to buy viagra online without kamagra uk website reviews cialis cheap generic viagra generico funciona igual generic viagra fruit soft tabs (sildenafil) 100mg buying levitra online canada order cialis from india buy viagra canada paypal buy cialis using paypal levitra pill description sildenafil sample Lubuk Petua Warisan » Nikmat Kasih Sayang | Petua.org | Traditional practices of medicine and healthy life style


Nikmat Kasih Sayang

Assalamualaikum,

Salam Sejahtera Selamanya..

Allah Anugerahkan….!! Anak ketiga saya cukup suka membawa pelbagai isu. Dia akan datang kepada saya atau ayahnya untuk mengenal pasti banyak perkara. Ada-ada saja aduan atau kritikan yang dilemparkan – selalunya mengenai tanggungjawab kamilah.

Dia akan menyalahkan saya jika sesuatu tidak memuaskan hatinya. Namun saya bangga memiliki anak yang kritis mindanya walaupun sesekali ada juga rasa tersinggung dengan keceluparannya.

Dia anak yang pandai mencari ruang. Kalau perlu merayu dia akan merayu. Kalau perlu menangis dia akan meraung. Kalau perlu ‘mengugut’ dia tak segan-segan melakukannya. Kadangkala ketawa besar saya dan suami dibuatnya.

Saya dan suami perlu bersedia dan sepakat menghadapinya. Kami perlu menggunakan idea logik untuk mematahkan hujahnya yang kadangkala menggelikan hati – hujah seorang anak kecil yang jujur dan bersih.

Suatu yang saya kagum dengannya ialah sikapnya yang akan meminta maaf apabila hatinya puas berhujah dengan saya. Jika dia kalah dia akan minta maaf sambil ketawa dan akan meminta maaf dengan lebih sempurna beberapa ketika kemudian.

Suatu malam dia masuk ke bilik saya. Saya dan suami baru selesai solat Maghrib. Dia terus menghempaskan punggungnya di katil. Suami saya menggenyitkan mata, isyarat akan ada perbahasan baru yang akan dibawa.

Saya cepat-cepat melipat sejadah dan telekung.
“Dah sembahyang?” suami saya bertanya.

“Dah…” jawabnya sambil mencapai sebiji bantal, terus menekup mukanya.

“Adik tak lulus ujian matematik!” katanya pantas penuh kejujuran.

Suami saya senyum dan duduk di sebelahnya dan berkata “Tak apalah..h..h… Adik boleh usaha lagi.”

“Cakap je tak apa..! Nanti kat orang cakap Adik bodoh. Nanti abah dan mak bagi tahu kawan-kawan abah dan saudara-mara mak, Adik belajar tak pandai.”

“Kalau dah usaha masih gagal nak buat macam mana?” suami saya cuba memujuk dengan suara lembut.

“Nanti lepas ni, abah dan mak kena beli buku latih tubi,” kata Adik masih menyembunyikan mukanya.

“Apa asyik nak beli buku aja. Buku latih tubi kan banyak dah, ulang ajalah!” saya menyampuk.

“Mak cakap senang, UPSR tak dapat lima A nanti, marah…!”

“UPSR kan dua tahun lagi. Banyak masa utk berusaha.”

“Kan beli buku tu tanggungjawab abah dan mak, beli ajalah!”

“Betul tu…..” balas suami saya. “Nanti abah beli hujung bulan ni.”

“Asyik-asyik tunggu hujung bulan….. bosan!… Cuba jadi kaya macam bapa Emma tu, tak payah tunggu-tunggu hujung bulan.”

Saya berpinar mendengar hujahnya. Sudah melampau, bisik hati saya. Namun saya sabarkan diri. Senang sangat anak sekecil ini mengeluarkan kata-kata begitu. Kalau besar nanti macam mana, hati saya terus berbisik.

“Adik….. tak baik cakap macam tu dengan abah!” saya berkata perlahan.

“Kalau susah sangat, biar Adik masuk perut mak lain. Adik masuk perut mak yang kaya. Tak payah tunggu hujung bulan,” dia terus bersuara sambil menangis teresak-esak.

Hujahnya itu memeranjatkan saya dan suami. Kami kelu seketika. Alangkah senangnya anak sekarang menyelesaikan masalah. Begitu mudah seperti mencampurkan 2 dengan 2.

Saya usap kepalanya. “Apakah mak dan abah tak cukup baik buat Adik?” saya bertanya.

Tiba-tiba tangisannya terhenti. – Memberitahunya tentang takdir dan nasib dan ketentuan Allah agak sukar. Bercakap tentang qada dan qadar lagi tak sesuai. Dalam hal ini saya fikir hujah mesti logik. Saya mesti menang dalam perbahasan ini. Menang bererti Adik akan tenteram.

“Tak baik Adik berkata gitu, macam menyesal jadi anak mak…” saya mulakan, lembut. Dia membaling bantal terus menerkam saya. Disembam mukanya ke ribaan, menyesal agaknya.

“Cerita kelahiran seseorang berbeza. Ada yang lahir daripada perut
mak yang kaya, ada yang miskin. Tapi semuanya terjadi atas dasar
Kasih- Sayang ,” kata saya.

Adik memandang wajah saya, nyata sekali dia tak faham dan takkan
dapat memahaminya, saya tahu. Saya katakan begitu sekadar bersuara.

“Setiap anak adalah hadiah daripada Tuhan. Adik adalah anugerah Tuhan
kepada abah dan mak. Mak dan abah tak ada kuasa memilih. Adik juga
begitu…” saya terus berkata-kata biarpun saya tahu, dia takkan
memahaminya.

“Kerana Kasih- Sayang lah Adik lahir dan kerana Kasih- Sayang juga
kami menjaga Adik dengan baik. Maka besarlah Adik dengan Kasih- Sayang .
Adik tak besar dengan duit!”

Tiba-tiba Adik bangun, merangkul dan terus mencium pipi saya. Air
mata saya mengalir….. Kami berpelukan agak lama. Saya nampak suami
tersenyum.

“Nanti bila abah dapat gaji, abah beli buku Adik banyak-banyak tau.
Adik nak dapat A semua dalam UPSR.” katanya.

Dia kemudian melompat turun dari katil, menarik tangan saya dan
ayahnya menuju ruang tamu. Saya ke dapur menyediakan makan malam.
Saya nampak ada keriangan di wajahnya. Di dapur, air mata saya
meleleh lagi. Agak sukar saya hentikan tangisan dan rasa sebak itu…
- terharu sungguh…….!!

Begitulah indahnya dan hebatnya Kasih- Sayang sehinggakan dalam hadis
Qudsi, Allah sendiri menyatakan kpd. Rasulullah s.a.w. “Wahai Muhammad,>
kalau tidak kerana Kasih- Sayang Ku pada Mu, takkan ku jadikan Dunia ini……..”

Manusia yang hidup tanpa kasih sayang ibarat makan nasi tanpa kuah dan lauk!

“Wahai Tuhan ku, aku tak layak ke Syurga Mu …namun tak pula aku
sanggup ke Neraka Mu………, kami lah hamba yang mengharap belas
dari Mu ……., Ya Allah jadikan lah kami hamba2 Mu yang
bertaqwa……, ampunkan dosa2 kami, kedua ibubapa kami, dosa
semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia ”

10 Comments »

  1. Guest said,

    December 20th, 2009 at 11:05 am

    Didiklah anak2 dengan agama dan kesederhaan..

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  2. dayana said,

    January 26th, 2010 at 9:37 pm

    jayakan “1malaysia”…..gomo klate gomo

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  3. intan tscha said,

    February 18th, 2010 at 4:12 am

    melentur buluh biarla dari rebungnya.anak hadiah yg tk ternilai yg telah diamanahkn oleh allah sw.kemewahan bkn menjaminkn kebahagian,kasih sayang adalah yg utama.didikan kash syg dpt mencorakan nilai2 murni pd anak2 supaya mereka terapkan nilai itu hinga ke dewasa.moga tiada lg kita dngari anak membuang keluarganya,membunuh ibu bpa atau adk beradiknya,merogol dan sebagainya.

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  4. achik said,

    June 5th, 2010 at 2:14 pm

    TERHARUNYE BACE KISAH NIE..

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  5. fbi said,

    July 12th, 2010 at 1:49 pm

    menangis baca kisah ni..betapa byk nya pengorbanan ibubapa membesarkan anak2..semakin bertekad membentuk diri menjadi bakal isteri dan ibu solehah!!!!!!!!!

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  6. moon.. said,

    June 3rd, 2011 at 11:52 am

    nangis gak bca cite ni..

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  7. moyang said,

    June 30th, 2011 at 4:13 pm

    betol tu.. anak2..
    wahai ibu bapa zmn skarang nie..
    jagalah anak2 dng penuh kasih syg..
    sntiasa pntau sgala pergerakn anak2 jng kong-kong depa..
    jwb soaln2 mereka mengunakn logik akai..
    curah kn kasih syg kat depa..
    teguq depa dng cra yg pling lembut..

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  8. aku rindu mak said,

    September 26th, 2011 at 7:00 pm

    ibu..sudah 18tahun ibu tingal kn aku..ibu sepanjang ibu xde disisiku aku amat terseksa papa dera aku sebagaimana dia mendera ibu sehinga ibu ambil keputusan untk pergi selama nya ibu telah meningal kn u dmasa ku brumur 8bulan ibu susu badan ibu pun x pena ku rasai apatah lg kasih sayang ibu..papa membenci ku oleh kerana wajah kita x beza nya ibu..aku telah mengambil keputusan unk menukar hidup ku untk menjadi diri ibu..
    Ibu aku sangat menyangi ibu
    walau pun ibu tiada d pandangan ku tetapi ku dapat merasai kedatangan mu
    ibu mengapakh ibu x pernah muncul d mimpi ku aku teringin untk melihat bgai mana kh wajah wanita yg telah melahir kn ku..ibu

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  9. aku rindu mak said,

    September 27th, 2011 at 1:51 am

    ibu seandainya aku menukar wajah ku dn tubuh badan ku untk menjadi diri mu aku berharap agar tiada halangan ibu pun tahu akan sikap ku yg. Lembut
    ibu maafkan ank mu ini kerana ank mu ini akan mejadi….seperti mana ank mu impikn

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  10. HajarrulAswad Aisyah said,

    September 23rd, 2013 at 6:35 am

    sebaknya baca artikel ni….huhuhu

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

RSS feed for comments on this post · TrackBack URL

Post a Comment

*