online pharmacy reviews generic viagra cheapest viagra for sale uk viagra sales online uk venta de viagra generico en espana best pill splitter cialis generic cialis lowest price viagra buy online ireland generic cialis tadalafil free viagra sample pack canada donde comprar tadalafil generico en mexico kamagra uk free delivery cialis professional canadian pharmacy buy viagra buy cialis online india buying kamagra online forum cialis cheap online pharmacy taking kamagra through customs how much does a viagra prescription cost levitra prices costco cvs pharmacy cialis price cialis pills review does generic viagra from india work buy kamagra online uk cheap generic cialis cheap order cialis viagra online levitra prices comparison generic tadalafil vs cialis where can i buy cheap viagra in australia cheap viagra canada pharmacy viagra generico brasil comprar kamagra pills what are they cialis once a day cost uk buying viagra from canada safe cheap generic viagra co uk index best place to buy generic cialis online buy kamagra usa kamagra tablets uk can you buy cialis online in canada buy kamagra oral jelly usa generic viagra australia paypal venta viagra generica espana buy cheap kamagra oral jelly best place to get cialis online buy levitra online australia buy levitra canada buy viagra online australia paypal obat herbal cialis cheap kamagra london free cialis trial voucher buy kamagra direct from india buy kamagra jelly in london cialis generico farmacias similares cialis generico en mexico comprar where can i buy sildenafil online taking cialis with food buy kamagra fast delivery buy kamagra oral jelly australia female pink viagra wikipedia where can i get cialis cheap buy generic cialis 5mg cialis purchase uk kamagra fast 2 uk generic viagra for sale online order cialis online uk kamagra generika billig cialis prescription canada low cost generic levitra viagra australia cost levitra tablet price in india can you get viagra prescription from walk in clinic can i buy cialis online in canada does herbal cialis work comprare cialis generico online forum buy viagra online now kamagra online kaufen paypal viagra prices online cialis professional reviews cialis purchase online cialis online pharmacy canada generic cialis cheapest price generic cialis online india buy kamagra oral jelly online buying viagra online cialis price 5mg viagra generico espana precio can you get cialis in canada viagra price increase 2013 buying viagra online uk forum is cialis or viagra cheaper kamagra cheaper.net sildenafil citrate online uk is it safe to buy viagra online in canada sildenafil citrate tablets matrix-120 mg order levitra online generic kamagra usa purchase sildenafil online cipla generic viagra reviews viagra price per pill cvs buy cheap generic levitra viagra price walmart order kamagra online buy viagra cialis online uk where can i buy viagra over the counter in australia viagra generica opiniones kamagra online paypal how much does a cialis prescription cost viagra ukraine cheap viagra 100mg generic get generic viagra prescription online cheap generic cialis india buy brand cialis online canada levitra generico online italia viagra for sale atlanta kamagra jelly price thailand levitra female use how to buy real cialis online levitra pills look like viagra australia cheapest place to buy cialis cialis 5 mg film coated tablets cialis online sales cialis prices generic viagra india safe tadalafil professional wiki buy canadian cialis cialis buy australia purchase tadalafil cialis vs viagra free samples tadalafil tablets 40mg herbal viagra any side effects golden root herbal viagra review get viagra online uk cheap tadalafil generic buying viagra online in usa cialis pills for sale uk walmart drug price viagra http //www.kamagra.uk.com/ reviews can you get cialis for free order kamagra uk how to buy viagra online without kamagra uk website reviews cialis cheap generic viagra generico funciona igual generic viagra fruit soft tabs (sildenafil) 100mg buying levitra online canada order cialis from india buy viagra canada paypal buy cialis using paypal levitra pill description sildenafil sample Lubuk Petua Warisan » Air Tangan Orang Tidak Solat | Petua.org | Traditional practices of medicine and healthy life style


Air Tangan Orang Tidak Solat

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,

Semua orang tahu bahawa kalau meninggalkan solat adalah dosa besar dan malahan lebih hina daripada khinzir. Betapa hinanya kita kalau meninggalkan solat seperti yang dikisahkan pada zaman Nabi Musa a.s.

Begini kisahnya, pada zaman Nabi Musa, ada seorang lelaki yang sudah berumahtangga, dia tiada zuriat, lalu terdetik dalam hati dia (nazar), “kalau aku dapat anak, aku akan minum air kencing anjing hitam.” Nak dijadikan cerita, Allah pun kurniakan isteri si lelaki tadi pun hamil dan melahirkan anak.
Apabila dah dapat anak, lelaki ni pun runsinglah. Dia dah nazar nak kena minum air kencing anjing hitam. Syariat pada zaman Nabi Musa berbeza dengan syariat yang turun untuk umat Nabi Muhammad. Kalau umat Nabi Muhammad, nazar benda yang haram, maka tak payah buat tapi kena denda (dam) atau sedekah. Tapi kalau zaman Nabi Musa, barangsiapa bernazar, walaupun haram tetap kena laksanakan nazar tu. Lalu, si lelaki yang baru mendapat anak, dengan susah hatinya pergilah bertemu dengan Nabi Allah Musa dan menceritakan segala yang terjadi ke atas dirinya. Lalu, Nabi Musa menjawab bahawa lelaki tu tak perlu minum air kencing anjing hitam tetapi akan minum air yang lebih hina dari air kencing anjing hitam. Nabi Musa perintahkan lelaki tersebut untuk pergi menadah air yang jatuh dari bumbung rumah orang yang meninggalkan solat dan minum air tu. Lelaki itu pun senang hati, menjalankan apa yang diperintahkan oleh Nabi Musa tadi. Lihatlah, betapa hinanya orang yang meninggalkan solat, sampai dikatakan air yang jatuh dari bumbung rumahnya, lebih hina dari air kencing anjing hitam. Itu baru air bumbung rumah, belum air tangan lagi. Menyentuh bab air tangan, selalu kita suka makan masakan ibu; isteri kita.

Jadi, kepada muslimat sekalian, peliharalah solat kerana kalau meninggalkan solat (kalau tak uzur), air tangan akan menitik ke dalam basuhan makanan; nasi, dsb. Anak-anak, suami pula yang akan makan makanan yang dimasak. Takkan nak biarkan suami dan anak-anak gelap hati minum air tangan orang tinggalkan solat. Tak gamak ‘ kan ? Tapi lain pula halnya dengan kita ni. Pagi petang, mamak! Teh tarik satu, roti canai satu. Ada pulak segelintir tukang masak yang tak solat. Kita pun makan bekas air tangan dia.. Gelaplah hati kita, sebab tu liat nak buat kerja-kerja yang baik. Beware (berhati2) apa yang kita makan. Betapa beratnya amalan solat ni hatta Allah syariatkan solat kepada Nabi Muhammad melalui Isra’ Mikraj sedangkan kewajipan-kewajipan lain memadai diutus melalui Jibril as. Ketika saat Rasulullah nazak, sempat baginda berpesan kepada Saidina Ali (dan untuk umat Islam), “As-solah as Solah wa amalakat aimanukum”. Maknanya, “Solat, solat jangan sekali kamu abaikan dan peliharalah orang-orang yang lemah di bawah tanggunganmu”

Jadi, sama-samalah kita pelihara solat dari segi zahir & batinnya kerana amalan solatlah amalan yang mula-mula akan ditimbang di neraca Mizan kelak. Sahabatku, Jika hari ini aku terlalu gembira, sedarkanlah aku dgn amaran2 Allah. Jika ku bersedih tanpa kata, pujuklah aku dgn tarbiah Pencipta. Jika ku lemah sedarkanlah agar aku berubah. Dan jika esok ku lena tanpa terjaga, iringlah lenaku dgn kalungan doa.. Berjanjilah sahabatku, ukhwah kita utk selamanya.. ~

Best regards,
Mohammad Azrul bin Azanin
GI Deparment
Prudential Assurance Malaysia Berhad

10 Comments »

  1. amy said,

    June 3rd, 2010 at 2:30 pm

    bagus la info ni…
    terkedu baca artikel ni tadi…
    inshaAllah, akan cuba pelihara solatku…

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  2. nor, tg. malim said,

    June 18th, 2010 at 10:55 am

    menarik…. peringatan kpd yang membaca

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  3. ieka said,

    July 5th, 2010 at 9:02 pm

    cam x cye je..tpi kne gak cye…

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  4. yan said,

    July 7th, 2010 at 2:20 am

    salam..terima kasih kerana untuk artikel yang awak tulis..amat menyentuh..sebagai seorang istri saya rasa malu karena selama ni saya banyak lengah2 kan masa untuk solat…

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  5. yop's said,

    July 12th, 2010 at 1:57 pm

    itu la pasai.rezeki nak cari byk2.solat taknak.

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  6. wife said,

    July 17th, 2010 at 2:23 am

    malu…malu..malu…malu pada diri sendiri…..

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  7. teja said,

    July 26th, 2010 at 2:56 pm

    kena tahu solat tu apa sebenarnya..

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  8. Muslim said,

    August 24th, 2010 at 8:44 am

    ramai tahu solat tapi ramai juga yg tidak tahu erti solat, lebih teruk lagi meninggalkan solat, alasan mereka janji buat, begitu juga aurat bagi perempuan, alasan mereka bila dah sampai masa baru nak berubah. Dosa aku bukan dosa engkau.. kata hati mereka. Bila dah sampai masanya, nafas dihujung nyawa, baru menyesal tetapi sudah terlambat…

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  9. nizam abd.rahman said,

    October 17th, 2010 at 1:18 pm

    a’kum.mohon kebenaran untuk copy & paste info di laman web ini untuk di muatkan dlm laman web saya,moga mendapat manafaat daripadanya.terima kasih.

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

  10. izma azmi said,

    October 7th, 2011 at 8:09 pm

    salam..

    ye lah..tekedu juge sy ble membace info ini..asenye sgt bergune tuk kite.. tq penulis.. :)

    Like or Dislike : Thumb up 0 Thumb down 0

RSS feed for comments on this post · TrackBack URL

Post a Comment

*